Hon tillhör den unga generation som vuxit upp med internet och alla tjänster som bygger på tillgång till det världsomspännande nätet; Facebook, Instagram, Twitter, Google+, chat, bloggar och e-post.
– Jag finns lite överallt, men egentligen är jag inte särskilt aktiv på någon av sajterna, säger Lydia Granbacke.
Hennes pappa gjorde henne tidigt medveten om vikten av personlig integritet. Lydia Granbacke tycker att det är skrämmande hur många människor delar ut massor av information om sig själva i olika sociala medier.
– Jag lägger sällan ut personliga berättelser vad jag har gjort. Jag är litet restriktiv med vad jag skriver ut. Man måste tänka, skulle jag säga det här i en folkmassa, på en scen eller på Tv?
– Informationen som man lägger ut, den stannar på internet. Den är nästan omöjlig att bli av med, fortsätter hon.
Vad vi köper och våra kunduppgifter samlas och lagras när vi använder bankkort, busskort, simkort, gymkort och biokort.
– Jag försökte ett tag att betala allt kontant, jag höll på i tre år. Det föll när jag flyttade hemifrån, det blev så mycket kontanter att bära omkring på, jag tyckte inte det var säkert.
Lärt sig den hårda vägen
Lydia Granbacke tycker att unga människor i regel är mer medvetna och försiktigare än äldre, när det gäller personlig integritet på sociala medier.
– Min generation har vuxit upp med det här. Många har fått lära sig integritet den hårda vägen. Den äldre generationen som kommer in, de tänker sällan på att vara försiktiga.
Hur yttrar det sig?
– Alla bilder som läggs ut på barn, det kan vara någon pinsam bild. Den här bilden kommer att vara kvar när barnet är 16 år. Jag tycker att sådana bilder bara ska finnas i familjealbumet.
Många är förmodligen inte medvetna om vilken spridning som inlägg på Facebook och andra sociala medier kan få tillägger Lydia Granbacke.
– Många delar med vänners vänner, om jag har 100 vänner och hälften av mina vänner har 100 vänner och hälften har 200 vänner, det blir ganska många människor som kan se vad man skrivit.
Inlägget sprids till 15.100 personer.
Sociala medier skapar nya behov
Lydia Granbacke tycker att det verkar som om sociala medier skapar ett nytt behov hos människor att dela med sig av vardagliga händelser.
– Det här när man checkar in på ett ställe, det tycker jag är jätteläskigt. Varför vill man dela med sina kompisar att man är på ett ställe? Var kom behovet att dela det med 300 vänner?
Hon har medvetet avstått ifrån att fylla i personliga uppgifter på sociala medier. Hon använder sällan GPS i telefonen, som positionerar henne och e-posten använder hon bara för kontakter med skolan.
– Jag skickar riktiga brev, jag skickar vykort i kuvert, inte för att det är något hemligt utan för att jag tycker om den lilla gesten.
Känner du dig övervakad?
– Ja och nej. Jag vet att vi är övervakade, man är ganska van vid det. Det jag tycker är mest otäckt är att många svenskar verkar inte bry sig om det.
Hon tänker på FRA-lagen och datalagringsdirektivet.
Många människor tycker inte att det är ett problem och säger "jag har inget att dölja"?
– Det är en stor makt att ha mycket information om människor. Jag tycker inte någon stat ska ha den makten. En stat är bara människor och vi människor felar, det kan bli läckage. Säg att Sverige inte längre är en demokrati, hur skulle inte då den här informationen kunna användas?