Militära utredare förhör inblandade

Varför skenade ett Jas 39 Gripen tvärs över start och landningsbanan i våras? På tisdagen kom den militära flyginspektionen till F 21 för att samla in fakta.

UTREDER JAS-OLYCKAN. "Vi har talat med ett 50-tal personer om olyckstillbudet i maj. Nu återstår analyser", säger Sven E Hammarberg som är chef för utredningsgruppen. Till vänster Ola Mårtensson som ingår i gruppen. Foto: Linda Wikström

UTREDER JAS-OLYCKAN. "Vi har talat med ett 50-tal personer om olyckstillbudet i maj. Nu återstår analyser", säger Sven E Hammarberg som är chef för utredningsgruppen. Till vänster Ola Mårtensson som ingår i gruppen. Foto: Linda Wikström

Foto: Fotograf saknas!

Luleå2010-09-30 06:00

Olyckstillbudet ägde rum den sista maj i år. En flygtekniker höll på med en provkörning. Plötsligt varvade planet upp samtidigt som efterbrännkammaren startade. Eftersom efterbrännkammaren utvecklar stor kraft klarade inte bromsarna att hålla fast planet

Det körde iväg tvärs över start- och landningsbanan och slog runt. Den tekniker som befann sig i planet fick bara lindriga skador.

Men vad var det som orsakade olyckstillbudet? Den militära flyginspektionen började genast att samla in fakta. Ytterligare ett steg togs på tisdagen då utredningsgruppens nio personer kom till F 21. På kvällen träffade gruppen ett 50-tal personer som man intervjuade. . Intervjuer och samtal fortsatte på onsdagsförmiddagen.

Gruppen leds av Sven E Hammarberg. Ola Mårtensson från helikopterflottiljen i Linköping är teknisk expert. Dessutom ingår en läkare och två personer som är expert på hur människor och teknik fungerar tillsammans.

- Vårt arbete här på F 21 har skett i samarbete med Saab och FMV, Försvarets materielverk. Nu ska vi åka tillbaka till Stockholm och analysera alla fakta och försöka rekonstruera olyckstillbudet, säger Sven E Hammarberg.

Till sin hjälp har utredarna den så kallade svarta lådan som registrerar allting som sker när planet är igång. Utredarna har bland annat fått fram uppgifter om vad som hände precis innan kraschen.

Utredningen om olyckstillbudet beräknas vara klart innan årsskiftet..

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om