Gungor och karuseller – väghållarna både vinner och förlorar på den milda vintern. Mindre snö sparar pengar men halka och ökat slitage tvingar dem att öppna börsen.
– Vi har tvingats sanda och grusa så in i bomben denna vinter. Det tinar och fryser om vartannat och vi har även fått hyvla oerhört mycket, säger gatuchefen Göran Gabrielsson.
Till detta kommer att sandning kostar två gånger.
– Vi måste ju ta upp all sand och grus som vi strött ut. Det kommer att bli dyrt, säger Gabrielsson.
Än mer allvarligt är att våta vägbanor slits mer än torra. Vintervätan i år har orsakat stora skador på vägytorna.
– På vissa ställen tittar armeringen fram under asfalten. Plus alla potthål vi får. Både vi och Trafikverket kommer att få dyra beläggningsjobb i sommar, säger gatuchefen.
Thomas Larsson på BDX är driftansvarig för Trafikverket i Luleå och han bekräftar Gabrielssons uppgifter.
– Det stämmer, tyvärr, säger han och tillägger:
– Blöta beläggningar som tinar och fryser skapar sprickor som slits upp till öppna sår av dubbdäcken. Det ses särskilt tydligt på de stora vägarna som E4 och 97-an.
Larsson menar att många vägbanor måste ges ny beläggning redan i sommar.
– Det är en fråga för Trafikverket men det borde inte undgå någon, säger han.
På plussidan finns lägre kostnader för plogning och att flytta snö till tippen på Porsön. Men utan att ha facit ser Göran Gabrielsson redan nu att en vinter med regn och blida inte med automatik innebär lägre kostnader för vinterväghållningen.
– Men plus och minus tar nog ut varann, gissar han.
Gatukontoret har 36 miljoner kronor till förfogande för detta, en höjning med sex miljoner från förra året.