Minst tio nya arbetstillfällen

Akademikerna finns i Luleå. Det anges som motiv till att callcenterföretaget Quality Respons, som nyligen
öppnade i Jokkmokk, även etablerar sig i Luleå.
- Vi behöver anställa tio personer i steg ett, sade VD Anders Martin i går.

LULEÅ2006-12-16 06:00
Ägarkollegan Rhoger Nilenstrand, deklarerade att det på sikt kan bli verkligt många jobb. Där är företaget långt ifrån ännu.
- I Luleå kan vi bli stora. Ett callcenters maxtak är 150, och det är dit vi siktar. Men det kan ta tid, det är viktigt att säga, reflekterade han vid en pressträff i går.
De jobb som ska utföras i första läget är tjänster åt ett försäkringsbolag. Personalen ska kunna hantera branschen och det underlag till personalstyrka företaget söker bedöms finnas i Luleå. Inte minst bland arbetssökande studenter eller bland de som utbildar sig och kan jobba på deltid.

På egna meriter
Rhoger Nilenstrand bedömer att det i Norrbotten, utöver tjänsterna vid telefonbanker, finns omkring 1.500 jobb inom callcenter/telemarketing.
Fast Luleå, där nyligen ett finsk-svenskt företag startade och gav upp direkt, har ingen stor del av volymen, konstaterade Gunnar Bengtsson, Luleå Näringsliv.
- Det är roligt att vi nu kan få en etablering av det här slaget, och att den sker på egna meriter, sade han.
Gunnar Bengtsson berörde att callcenter ofta förknippas med bidragsberättigade arbetsplatser i Norrlands inland.
I Luleå är bidragsmöjligheterna inskränkta. Utbildningsbidrag är emellertid tänkbart även i detta fall.
- Vi konkurrerar inte med bidrag. Missköter vi oss i Jokkmokk så kommer vi inte att kunna rekrytera den personal vi behöver, konstaterade Anders Martin.
Såväl han som Rhoger Nilenstrand är kända i Jokkmokk och Kalix från sitt engagemang i Tele 24, som såldes. Rhoger Nilenstrand har varit platschef vid Excellent i Piteå. Quality Respons driver duon tillsammans med Craig Fletcher, också med erfarenhet i branschen.

Olika uppdrag
I Jokkmokk ska personalstyrkan vara 37 personer någon gång
nästa år. Målet kvarstår. Nu finns tio anställda. I det läget sticker alltså företaget mellan med ännu en etablering. Det hänger ihop med att uppdragen skiljer sig åt, påtalade Anders Martin.

Ge support
I Jokkmokk vänder sig företaget till små och medelstora företag. Engagemangen byggs upp över lång tid. Arbetet kan gälla samtal kring support. Det kan också gälla telefonväxelarbete eller andra uppdrag.
- I Luleå vänder vi oss till stora företag med stora volymer och behöver specialister som kan mindre saker, men går djupare, sade Anders Martin.
Han talade om strategisk försäljning men också här om att svara i telefon och ge support. Försäkringar ska säljas åt kundens, försäkringsbolagets, räkning.
Till den här typen av uppdrag tror inte Quality Respons att rekryteringsunderlaget i Jokkmokk stämmer in.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om