Misstänkt för miljöbrott

Den tyske kaptenen på fartyget Miramar anhölls på fredagen. Han förhördes och släpptes senare på kvällen. Kaptenen återvände till sitt fartyg och avsåg att lämna Luleå så fort som möjligt på fredagskvällen.
Miramars befälhavare är misstänkt för brott mot vattenföroreningslagen och i två fall av brott mot sjö­lagen. Straffet för att Miramar förorenat vattnet i Luleå skärgård med olja, kan bli fängelse.

LULEÅ2006-09-30 06:00
- Han är misstänkt för brott mot vattenföroreningslagen, säger miljöåklagare Lars Magnusson.
Om kaptenen döms för de brott mot sjölagen som han är misstänkt för, blir straffet dagsböter. Men om han döms för miljöbrott blir det allvarligare.
- Jag skulle inte alls bli förvånad om han döms till fängelse, säger Lars Magnusson.
De ytterligare brott som kaptenen misstänkt för är att han exempelvis inte har anmält att Miramar att gått på grund till svensk myndighet. Den rättsliga beteckningen är "försummad upplysningsplikt vid sjöolycka".
- Jag menar att han brustit i sjömanskap och brutit mot sjö­lagen i två fall, säger åklagare Åke Hansson i Luleå.

46.000 kronor i avgift
Det andra fallet är att den tyske kaptenen inte har fört sitt fartyg på rätt sätt och med tillräckliga marginaler i farleden, alltså att han och fartyget gått på grund. Det kallas i rättssak för "vårdslöshet i sjötrafik". Han har dessutom lämnat Luleå efter lossning trots att Miramar läckte efter grundstötningen utanför Rödkallen, han har "försummat upplysningsplikten vid sjöolycka".
Sjöfartsinspektionen lade ett nyttjandeförbud på fartyget, ett förbud som dock hävdes på fredagseftermiddagen då Miramar fick tillåtelse att segla till ett varv i Polen för reparationer.
På fredagskvällen släpptes kaptenen efter förhör och efter att 46.000 kronor deponerats för att täcka vattenföroreningsavgiften.
- Det är en avgift som vi alltid tar ut, ett basbelopp, i sådana här fall, säger Claes-Göran Norberg på Kustbevakningen i Härnösand.
På torsdagen upptäcktes att Miramar hade en lång spricka i skrovet på upp till 30 centimeters bredd. Sprickan uppstod när hon gick på en sten utanför Rödkallen under infarten till Luleå på onsdagen. Både ballasttankar och minst en oljetank revs upp och hon läckte olja.
När Miramar kom till Victoria­hamnen lossades lasten av dolomit, men den last av koksgrus som väntade blev inte lastad. Istället seglade Miramar ut.

Fiskare upptäckte läckaget
En yrkesfiskare upptäckte att fartyget läckte olja och larmade kustbevakningen. Kustbevakningsfartyget KBV 306 körde ikapp fartyget, beordrade befälhavaren att ankra och höll förhör med besättningen. Efter kontakt med Sjöfartsverket beordrades fartyget tillbaka in i Luleå hamn. Oljeläckaget har dock upphört.
- Det är tur att det finns folk som har ögonen med sig, säger Håkan Sjöblom på kustbevakningen i Härnösand.
- Nu kunde vi ju stoppa henne och det var tydligt att oljan kom från fartyget.
Oljan var en tunnare olja av dieseltyp till skillnad från den brännolja som fartyg vanligen använder.
- Den här oljan används när man startar och stoppar, berättar Håkan Sjöblom.
På fartyget uppgav man att man inte märkt att man gått på en sten och att den snara avfarten från Luleå hamn inte hade med revan i fartygets botten att göra.
- Jag bedömer att det inte är en trovärdig uppgift, säger åklagare Åke Hansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om