Mitträcke hindrar trafiken

Dödläge gäller för en ny väg till Skäret.
Vägverket vägrar göra något och byborna får klara sig med en ?halv? in- och utfart till E4.
? Vi känner oss helt rättslösa, säger Bo Björk.
Byborna har nu skaffat advokat.

LULEÅ2005-09-22 06:30
Kuriren har tidigare berättat om byn Skäret mellan Ersnäs och Antnäs i Luleå kommun. Vägen till byn går via en avfartsväg till E4 men efter att den utrustats med mitträcke gäller följande:<br> De som ska svänga norrut mot Luleå på väg från byn måste först köra söderut och göra en u-sväng i korsningen i Ersnäs.<br> De som kommer söderifrån och ska till byn måste köra fram till Antnäs och göra en u-sväng vid trafikplatsen där och sedan åka tillbaka söderut efter E4 fram till avfarten till Skäret.<br>Detta är något som byborna, 16 hushåll med ett 30-tal invånare, inte ställer upp på.<br>Fick bara kritik<br>&nbsp;? Vi anmälde Vägverket till JO men det hjälper inte oss. Visserligen fick Vägverket kritik för sin handläggning men inget mer. Men å andra sidan gav Vägverket JO helt fel uppgifter. De påstår helt fräckt att man gjort som vi ville, säger Bo Björk.<br>Han är en av tre företagare i byn. Han driver en smidesverkstad och byn hyser även bilverkstad och ridskola.<br>&nbsp;? Jag kan ju inte med säkerhet säga att vi förlorar kunder på detta med vägen men vi kan inte ha det så här längre. Man har ju till och med stängt busshållplatsen vid E4. Vägverket måste hitta en lösning, säger Björk.<br>Vägverket tänkte först spärra den gamla in- och utfarten till E4 och nyttja den grusväg som går parallellt med E4 från korsningen till Antnäs. Men då vägrade Luleå kommun Vägverket att bygga om parallellvägen, som i dag är en cykelväg, till ny bilväg till Skäret. Byborna vill nu helst ha en helt ny väg till Antnäs centrum, alternativt en lösning där nuvarande in- och utfart byggs om så att man kan svänga i båda riktningarna.<br>&nbsp;? Vi vet inte riktigt vad vi ska göra nu och har anlitat en advokat för att hitta en väg att överklaga Vägverkets hantering. Det är ju en skandal att inte länsstyrelsen får granska detta, vi känner oss rättslösa, säger Björk.<br>Vill spärra utfarten helt<br>Åke Lindmark, biträdande vägdirektör i region norr, bekräftar att Vägverket lagt frågan till handlingarna.<br>&nbsp;? Vi ville spärra utfarten helt men det överklagade byborna. Så de har ju fått som de ville, säger han.<br>Om Vägverket lyckats spärra den nuvarande in- och utfarten helt så hade man tvingats bygga en ny anslutningsväg till byn. Den grusväg som går via Klubben i Alvik är både olämplig och utgör en för lång omväg.<br>&nbsp;? Ja, med en spärrad utfart hade vi varit behöriga att gå till Lantmäteriet och ordnat en ny väg. Men vi har inte för avsikt att spärra vägen längre, säger Lindmark.<br>Detta gör han utan att ange några skäl annat än att Vägverket inte har pengar till en helt ny väg.<br>&nbsp;? Dessutom sade kommunen nej till att ändra detaljplanen i Antnäs så att vi kunde dra en ny anslutningsväg längs parallellvägen. Jag vet inte vilka skäl kommunen hade, säger Lindmark.<br>En ny korsning till E4?<br>&nbsp;? Vägen är för bred, det är en trafiksäkerhetsfråga.<br>Enligt vad Kuriren erfar sade kommunen nej eftersom de berörda byborna i Antnäs inte ville ha en genomfartsväg genom byn. Och Vägverkets vägran att spärra den gamla in- och utfarten till E4 beror helt enkelt på att om det sker måste Vägverket bygga en helt ny väg till Skäret.<br>Och det hade man ju inga pengar till.<br><br>anders.kojs@kuriren.com<br>0920/375 68
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om