Mjölkpriset inte avgörande

Konsumenterna har inte fallit för priset.
? Nej, jag håller på norrländskt, säger Maria Olsson

LULEÅ2006-01-23 06:30
Det gäller mjölkpriset, där hållbarhetsbehandlad lågprismjölk är betydligt billigare än den bönderna i övre Norrland kramar ur korna.<br>Fast Maria Olsson från Luleå håller på de senare.<br>&nbsp;? Jag vet vad det är, och du vill gynna de egna bönderna<br>Bengt Lindkvist är på samma tråd.<br>&nbsp;? Jag skulle inte kunna tänka mig att köpa sådan där lågprismjölk. Det ska vara svensk mjölk. Jag köper hellre norrbottniska varor. Jag är skeptisk till det andra, du vet inte vad det är, säger han.<br>Kuriren ertappade socialdemokraten Britt Westerlund på Ica och i mjölkvalet väljer hon traktens bönder.<br>&nbsp;? Jag köper lättmjölk och köper då mjölk där jag gynnar arbetstillfällen i Norrbotten, säger Britt Westerlund.<br>Ny konkurrrenssituation<br>Och Norrmejerier står upp väl mot lågprismjölken.<br>&nbsp;? Utifrån förutsättningarna blev 2005 ett bra år, säger Norrmejeriers VD Olof Wallin.<br>Förr i tiden var det bara mjölkvaror från bönderna i norra Sverige som såldes i norrbottniska butiker. <br>Nu finns en flerfald, i spåren av ny konkurrenssituation, och rimligen gynnar det konsumenternas plånböcker.<br>Norrmejerier driver emellertid kampanj för att hålla butikers egna varumärken och lågprisvaror stången. Företaget liksom LRF och små livsmedelsföretag vädjar till konsumenter att välja sida, antingen lokalproducerat eller lågpris och då på sikt utslagna jordbruk.<br>I en undersökning bland 500 hushåll mot slutet av 2005 uttalade konsumenterna förtroende för Norrmejerier.<br>&nbsp;? Det har blivit stort fokus på lokalproducerat, inte bara mjölk utan även på andra varor, som bröd, kommenterar Olof Wallin.<br>Blygsam märkning<br>Den prissänkta 1,5 liters mellanmjölk företaget lanserade i fjol har sålt bra men kan ändå komma att dras tillbaka. Den stämmer inte med Norrmejeriers profilering, därav den blygsamma märkningen på paketen med Norrmejeriers namn.<br>&nbsp;? Vi får se vad vi gör, vi försöker komma med alternativ, säger Olof Wallin.<br>Under många år minskade mjölkförsäljningen i övre Norrland med ungefär 1,5 procent årligen. Trenden vände 2004, då tappet uteblev.<br>&nbsp;? Vi hade inför 2005 hoppats att det var ett trendbrott men vi har tappat en procent.<br>Försäljningen av fil har varit bra, uppger Olof Wallin. På grädde fanns en bra utveckling mot slutet av året. På yoghurt har försäljningen återhämtat sig. Speciella produkter som Jokk, Gainomax och Verum säljer bra. Resultatet för 2005 anges inte i det här läget.<br>&nbsp;? Men vi har ett stabilt resultat, beskriver Olof Wallin.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om