Två undersökningar visar hur vitt spritt internet, sociala medier och smarta mobiler är bland svenskarna. Stiftelsen för internetinfrastruktur konstaterar i sin undersökning att den mobila boomen fortsätter.
65 procent av befolkningen använder smarta mobiler. 31 procent har tillgång till surfplattor.
66 procent av internetanvändarna över tolv år har använt Facebook någon gång. Det motsvarar drygt halva befolkningen.
Sju miljoner har dator hemma
SCB:s undersökning visar att sju miljoner personer, motsvarande 91 procent av befolkningen i åldern 16-85 år har tillgång till dator i hemmet.
Alla under 45 år har använt en dator och internet. Men bland de äldre i samhället finns många som aldrig använt vare sig internet eller datorer.
34 procent i åldersgruppen 75-85 år har aldrig använt en dator och 47 procent har aldrig använt internet.
Vanligaste aktiviteterna på internet: e-post 83 procent, internetbank 77 procent, titta på nyhetssajter 76 procent, söka information om varor och tjänster 76 procent.
68 procent har köpt varor eller tjänster via internet. 13 procent har använt internet för att sälja varor eller tjänster. 17 procent har skapat en hemsida.
Uppgifterna kommer från rapporten "Svenskarna och internet 2013" och "Privatpersoners användning av datorer och internet 2013".