Jan-Olov Olsson är ekonomichef på socialförvaltningen, den förvaltning inom kommunen som ansvarar och betalar för färdtjänsten. Han förklarar orsaken till att kommunen avbröt upphandlingen.
– Felet låg i utvärderingsmodellen. Det visade sig att den inte gav det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet, säger Jan-Olov Olsson.
Kommunens inköpsavdelning har varit delaktig i arbetet, Jan-Olov Olsson vill därför inte lägga skulden på den ena eller andra parten i kommunen tillägger han.
I vilken mån är socialnämnden informerad?
– Det var ju planerat att vi skulle lägga fram det för nämnden, att anta en leverantör, sedan drogs det tillbaka. Då har jag förklarat varför vi drog tillbaka ärendet.
Är det juridiskt hållbart att ni förlängt avtalen med taxibolagen utan upphandling?
– Nu förlänger vi ju för att kunna leverera tjänsten. Det finns inget annat alternativ, säger Jan-Olov Olsson.
Så här formulerade sig kommunen till taxibolagen när man avbröt upphandlingen:
"Kommunen har beslutat att avbryta upphandlingen på grund av att i förfrågningsunderlaget angivna körsträckor har visat sig vara felaktiga. Detta gör att anbuden inte går att utvärdera på ett proportionerligt sätt".