Mycket jobb för åkerierna

Det mullrar i skogen kring Rosvik och litet varstans i Norrbotten. Sällan har det varit så bra med arbete åt åkare med grusbilar och grävare.
- Den som inte har arbete nu förtjänar inte att ha jobb, säger branschmannen ­Håkan Nilsson, BDX.

LULEÅ2006-07-20 06:00
Det är alltså inte bara byggarna som upplever goda tider i Norrbotten. Fast det är i hög grad i spåren av storbyggen som åkarna färdas.
BDX VD Eje Eriksson säger att han aldrig under sin tid i yrket upplevt så många storprojekt i gång samtidigt i länet. De Ikea-präglade byggena i Haparanda och de stora industrinvesteringarna i Malmberget och Kiruna bidrar indirekt till arbetsvolymen hos åkarna som utför väg- och anläggningsjobb. I övrigt finns vanliga vägjobb och asfalteringar. God beläggning för branschen kan det också komma bli framöver.
- De närmaste fyra-fem år sedan ser det bra ut, konstaterar Eje Eriksson.

Gott om jobb under ett valår
Utöver uppräknade projekt fortsätter Vattenfall att förstärka dammar längs Luleälven. I bygget av Botniabanan finns norrbottningar i arbete. En del småvägar i Norrbotten åtgärdas. På grusvägen mellan E 4 kring Rosvik och inåt land mot Hällestrand, intill Sjulsmark, gapar grävmaskinernas käftar efter stubbar, sten och lera. Vägen ska förbättras och platschefen Roger Niemi, Nordisk Maskintjänst, säger att en bidragande orsak till det är att det måste finnas bra alternativa vägar till E 4. Europavägen får i allt hög­re grad mitträcken, blir det då trafikstopp måste alternativen hålla måttet.
- Just nu finns det gott om jobb, allra helst i Norrbotten. Runt om i länet har vi många igång och just här är vi 15-20 stycken. På vägen längre bort, mellan Sjulsmark och Ersnäs är det däremot Vägverket produktion som har jobbet. Vårt företag har jobb även åt Luleå kommun och Banverket. Det byggs viltstängsel kring järnvägen, säger Roger Niemi.
Bredvid honom står Christoffer Andersson, som gått utbildningen till fordonsförare i Boden. Han berättar om kompisar från klassen som också har arbete.
Håkan Nilsson, regionchef vid BDX inom Luleå-Älvsbyn, konstaterar att maskinparken är fullt upptagen utom den här veckan och nästa. Det är alltid bra med jobb under valår.

Dålig på att nyttja tiden
- Det är inget skämt. Det diskuteras på TV om det verkligen är så, men det stämmer i varje fall. Valår byggs det mycket vägar och det läggs ny beläggning. Det satsas ändå alldeles för lite pengar på vägar i Sverige. Vi som åker omkring ser olyckor som inte alls behöver hända. Nog är det bra med mitträcken men med fyr­filig väg sparar Sverige människoliv, sjukhuskostnader och så vidare. Viltstängslen är ett oerhört bra initiativ med tanke på nollvisionen, säger Håkan Nilsson.
Problemet för branschen är pressade priser och att jobben är ojämnt fördelade över året.
- Förr i tiden byggde Ams vägar även på vintern. Nu gäller det maj till oktober, sedan står det stilla, utöver snöröjning. Bilarna har sin säsong under sommarperioden, traktorerna på vintern. Den som har fordon ska köra in pengarna på sommaren. Ibland undrar jag hur de får det att snurra runt. Branschen är däremot dålig på att nyttja tiden under sommarperioden, vi kan köra mer skift de ljusa dygnen, anser Håkan Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om