Det mullrar till när båtmannen Olle Boman startar Sjöfartsverkets nya farkost. Hydrokoptern drivs framåt av en stor propeller av kolfiber och har en toppfart på runt 40 knop på is. En amerikansk V8-motor på 400 hästkrafter står för "musklerna".
Suverän i djup snö
På öppet vatten kan den två ton tunga skapelsen röra sig i en fart av tio knop.
- Så fort det blir djup snö och vallar så är den här suverän, säger han.
I jämförelse med den svävare som används i Luleå skärgård är den finska farkosten betydligt smidigare, förklarar driftchefen Birgitte Holmblad.
Flyter med trasiga pontoner
Svävaren tar sig inte över den isränna som bildas av isbrytare och de övriga fartygen. Inte heller isvallarna som finns ute i vinterlandskapet i skärgården.
Den Arktiska myran däremot tar sig över 1,5 meter höga vallar.
- Men framför allt har vi köpt den ur säkerhetssynpunkt. Den är flytande fast pontonerna går sönder, säger Birgitte Holmblad.
Pontonerna är gjorda av glasfiber och kolfiber. Innanför skalet finns tusentals små luftballonger som håller farkosten flytande.
Bra för kunderna
Finländarna har under många år framgångsrikt använt hydrokoptern när lotsar ska forslas ut till fartygen i Bottenviken.
- Det här är jättebra för kunderna, säger Birgitte Holmblad och framhåller sedan miljövinsterna med hydrokoptern.
Den drar endast 17 liter bensin per timme. Båten de vid ett antal tillfällen tvingats använda förbrukar 125 liter på samma tid.
Det handlar med andra ord också om stora besparingar ekonomiskt, påpekar Birgitte Holmblad.
Hydrokoptern kommer att vara stationerad söder om Jävre men kan också vid behov transporteras till andra ställen efter kusten.