Mysteriet med de vita fläckarna på asfalten i Luleå

Kanske har du också noterat vita fläckar på några av Luleås vägar och på E4 den senaste tiden. Vi har gått till botten med vad som orsakat fläckarna.

Kanske har du också sett dessa märkliga vita fläckar på några av vägarna i Luleå. Det handlar om kalk som åkt av från en last från Svartöns industriområde.

Kanske har du också sett dessa märkliga vita fläckar på några av vägarna i Luleå. Det handlar om kalk som åkt av från en last från Svartöns industriområde.

Foto: Anders Appelgren

Luleå2022-10-21 15:31

Det börjar med ett tips i slutet av förra veckan om att det finns vita märken och fläckar på vägen på E4 från Luleå och norrut. Det handlar om ett stort antal fläckar, hundratals.

Av märkena på marken att döma ser det ut att komma från en last som kört på E4 och tappat något i farten. Ett målningsarbete på vägen som gått snett? Färg som spillts ut? Eller något annat?

undefined
Trafikanterna på efter E4 kunde se en stor mängd vita märken på vägen norröver.

Vi kontaktar Trafikverket och frågar om det kan komma från deras verksamhet, exempelvis vid målning av väglinjer men de har inga svar att ge oss. 

Men det ska visa sig att det inte är inte bara på E4 som de vita fläckarna finns. Exakt samma typ finns nämligen även på Svartöleden i Luleå och på Bodenvägen. Vid vissa fläckar finns små vita klumpar av en seg massa kvar. Det är inte svårt att följa spåren till dess källa eftersom de kommer tätt men vid vakten på Svartöns industriområde tar det stopp.

Det är uppenbart att något har transporterats från området och delar av lasten har sedan tappats av efter Uddebovägen, Svartöleden, Bodenvägen och därefter E4. 

undefined
Vissa fläckar hade inte smetats ut och små kletiga kalkbollar låg på och bredvid vägen.

Första steget är att kontakta Anna Josefsson, drift och säkerhetschef vid Luleå hamn som finns i området. Efter visst detektivarbete från hennes sida kan hon leda oss vidare. Luleå hamn har inget med saken att göra men det har transportföretaget BDX.

– Det stämmer. När man lastar detta kan det hamna uppe på flaksidan, på kanten, och den ska rengöras innan transport. Föraren noterade helt enkelt inte det här och hade hunnit en bra bit innan han upptäckte det, säger Fredrik Palmquist, kommunikationschef på BDX.

Lastbilen med öppet flak var lastad med det som i branschen kallas "kalk fines". Mindre bitar och pulver av kalk.

Var kommer kalken ifrån?

– Det kommer från Nordkalks gamla område. Där har det legat mellanlagrat i tiotalet år och man har inte riktigt vetat vad man ska göra av det. Det är kalk som går att använda som skogsgödning och det är totalt ofarligt.

undefined
Last får absolut inte ramla av under transport och BDX har tagit upp händelsen med både transportledning och chaufförer, säger Fredrik Palmquist, kommunikationschef vid BDX.

Fredrik Palmquist bor i Börjelslandet och har själv noterat de vita märkena efter E4:an. Även om det inte var ett farligt ämne som trillade av lasten är detta något som inte ska hända.

– Det gäller inte bara det här utan allt man transporterar, det får inte falla av någonting, säger han och fortsätter:

– Naturligtvis ska det inte förekomma och det här har tagits både med transportledning och chaufförer att så här får det inte gå till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!