Nattlig transport av bredaste slag
Måttbandet kom flitigt till användning igår, när extremt stora lastbilsekipage skulle avgå från Luleå hamn.- Fortfarande för lågt, konstaterade vägtransportledaren Tommy Pettersson.I natt har dock chaufförerna korsat Norrbotten med sin last.
Transporterna, för det blir fler av dem, sker nattetid.
Kan stoppa upp trafiken
- Ja, vi använder natten till en början. Sedan får vi se hur trafiken flyter. Färdvägen har jag rekat tidigare. Hastigheten i snitt blir 40-45 km i timmen. Svårast är det genom Kiruna, det är smalt genom trafikljusen. Folk bör veta att vi har samma befogenhet som polisen att stoppa och dirigera trafiken. På vissa håll blir det stopp en kvart, berättade vägtransportledaren Tommy Pettersson. Han har varit med förr, exempelvis när danska ekipage på 42 meter avgick från Luleå hamn med vindkraftverk.
Som längst, vad gäller den nu aktuella transporten, kan trafik från andra hållet stoppas i två mil. Inte bara trafikljus utan även vägstolpar står pyrt till och behöver flyttas.
I planeringen var det inte höjden, utan bredden, som ansågs besvärlig. Det som transporterades från Luleå hamn till Kirunas nya pelletverk var ringar med, som störst, en bredd på 7,80 meter. Lasse Loquist, från leverantören Metso Minerals Systems, berättade att det längre fram kommer två stora stålringar som lastas av i Töre hamn. Bredden då blir 8,83 meter och vikten på ett ekipage 151 ton. Specialtrailrar ska användas.
Lasten i går kom med båt från Spanien, där tillverkning skett, och i Victoriahamnen lastades ringarna av. De lades av kranskötare på lastbilstrailers.
Måttbandet användes flitigt
Det var därefter måttbandet kom till användning.
- Frigången från marken måste vara minst 1,30 meter. Ringarna ska ju passera ovanpå broräcken men här är bara 1,20, uppmätte Tommy Pettersson. På olika sätt höjdes lasten.
De tunga ringarna ingår i KK4, LKAB:s nya kulsinterverk och pelletverk i Kiruna. Bygget pågår och ringarna ska inte stå upprätt utan ligga efter varandra. De ska bilda en ugn i vilken pelletkulorna av järnmalm ska rulla runt och slutligen komma ut, för avkylning. Det tidigare pelletverket KK3 har en liknande konstruktion av ringar.
Fjorton ringar ska totalt fraktas upp från Luleå hamn till Kiruna. De körs i omgångar om tre och å i går stod alltså de första ekipagen redo.
- Nervös? Nä, varför ska man vara det? Det är väl ingen idé. Jag körde liknande transporter till Malmberget ifjol, sade chauffören Patrik Molarin, från åkeriet Bergströms transport i Piteå. Även Överkalix Maskin & Miljötransport fanns på plats.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!