Drygt hundratalet lÀrare med extra god digital kompetens runt om i landet har nominerats. SjÀlv nominerades hon av skolans rektor.
â Det tog ett tag att inse vad det handlade om. Jag har varit intresserad av IT redan innan jag var fĂ€rdig lĂ€rare, sĂ€ger hon och fyller i att hennes uppgift Ă€r att stötta men ocksĂ„ utmana eleverna utifrĂ„n var och ens förutsĂ€ttningar.
Intresset Ă€r ocksĂ„ nĂ„got hon mer eller mindre âtvingatâ pĂ„ kollegorna, nĂ„got som LuleĂ„skolan haft nytta av denna coronavĂ„r dĂ„ det var aktuellt med övergĂ„ng till distansutbildning Ă€ven i grundskolan.
Hon glĂ€ds Ă„t att skolan pĂ„ ĂrnĂ€set inte haft nĂ„gra covid 19-fall och att man dĂ€rmed kunnat fortsĂ€tta med undervisningen â om Ă€n med vissa restriktioner exempelvis nĂ€r det gĂ€ller förĂ€ldrars nĂ€rvaro pĂ„ skolan.
Hon Àr inne pÄ sitt femte Är pÄ skolan som var vÀl förberedd för distansundervisning för elever frÄn mellanstadiet och uppÄt.
â Tack och lov behövde vi inte sĂ€tta det i rullning, men backupen fanns dĂ€r.
Hon konstaterar att dagens barn har en helt annan kunskap om internet i dag Àr dÄ för tio Är sedan. DÀremot Àr det inte alltid sÀkert att de kan de rÀtta sakerna.
â NĂ€r de söker information Ă€r det viktigt med kĂ€llkritiken. Allt Ă€r inte sant, rĂ€tt och riktigt, sĂ€ger hon och tillĂ€gger att det Ă€r viktigt att begrunda vad kĂ€llan har för agenda.
Hon Àr tillfreds med att skolan Àr kompensatorisk mot de elever som saknar egna digitala verktyg.
â Vi kan inte utgĂ„ frĂ„n att alla har tillgĂ„ng egen dator eller surfplatta. Det Ă€r inte heller sĂ€kert att de har internet. I vĂ„ras fick vi fundera över om nĂ„gon kunde ha behov av att fĂ„ lĂ„na hem frĂ„n skolan.
Hon pekar ocksÄ pÄ att det inte Àr givet att alla förÀldrar eller andra nÀrstÄende kan hjÀlpa barnet hemma.
En annan skillnad sen starten pÄ lÀrarkarriÀren Àr att majoriteten av eleverna pÄ mellanstadiet i dag har egna mobiler. Högre upp handlar det om i princip samtliga. Hon Àr nöjd med att skolan hÄller i rutinen att samla in dem, sÄ att telefonanvÀndandet inte stör undervisningen.
â Mobilen Ă€r ett anvĂ€ndbar vid frĂ„gesporter, sĂ€ger hon och avslöjar att hon fick sin första dator 1995 nĂ€r hon var 20 Ă„r. 2002 den första mobilen â att hon dĂ€rmed levt utan digitala verktyg majoriteten av sitt liv. NĂ„got som inte Ă€r fallet för dagens barn.
I dag Àr det möjligt för dem att möta andra elever i en helt annan del av vÀrlden, eller att gÄ pÄ museum utan att behöva resa. LikasÄ kan vetgiriga stÀlla frÄgor direkt till forskare.
â Det blir helt annat Ă€n att bara titta i lĂ€roboken.
MÄnga beskriver vanliga böcker som trÄkiga?
â Spel ger omedelbar Ă„terkoppling. Det Ă€r en utmaning att konkurrera, men det ena utesluter inte det andra. Man kan inte ersĂ€tta lĂ€romedel rakt av. Man mĂ„ste tĂ€nka efter vad man sĂ€tter i hĂ€nderna pĂ„ eleverna. Varför det hĂ€r i stĂ€llet för det traditionella?
Hon slÄr ocksÄ vakt om pennan och papper.
â Vi fĂ„r inte slĂ€ppa det. Det mĂ„ste fĂ„ ta tid att lĂ€ra sig saker. Jag Ă€lskar nĂ€r eleverna gör misstag och mĂ„ste försöka igen. Men de mĂ„ste ocksĂ„ lĂ€ra sig att ha trĂ„kigt, sĂ€ger Ulrika Eriksson som undervisar 17 elever i Ă„rskurs tvĂ„ samt 18 i Ă„rskurs ett.
Hur ser du pÄ utvecklingen framöver?
â Det Ă€r en spĂ€nnande tid att vara lĂ€rare i, sĂ€ger hon och tillĂ€gger att framvĂ€xten av digitala verktyg och lĂ€romedel gör att de som nu tar steget in i skolans vĂ€rld har en spĂ€nnande skolgĂ„ng att se fram emot.