Nominerade LuleÄlÀraren: "MÄste fÄ ta tid att lÀra sig"

Ulrika Eriksson pĂ„ ÖrnĂ€sskolan Ă€r en av dem som kan ta hem lĂ€rarpriset GuldĂ€pplet. ”Det Ă€r en Ă€ra att bara ha blivit nominerad”, sĂ€ger hon.

Det Ă€r ett gĂ€ng nöjda ÖrnĂ€selever som hoppas pĂ„ att fröken ska segra.

Det Ă€r ett gĂ€ng nöjda ÖrnĂ€selever som hoppas pĂ„ att fröken ska segra.

Foto: PÀr BÀckström / Frilans

LuleÄ2020-09-17 18:00

Drygt hundratalet lĂ€rare med extra god digital kompetens runt om i landet har nominerats. SjĂ€lv nominerades hon av skolans rektor. 

– Det tog ett tag att inse vad det handlade om. Jag har varit intresserad av IT redan innan jag var fĂ€rdig lĂ€rare, sĂ€ger hon och fyller i att hennes uppgift Ă€r att stötta men ocksĂ„ utmana eleverna utifrĂ„n var och ens förutsĂ€ttningar. 

Intresset Ă€r ocksĂ„ nĂ„got hon mer eller mindre ”tvingat” pĂ„ kollegorna, nĂ„got som LuleĂ„skolan haft nytta av denna coronavĂ„r dĂ„ det var aktuellt med övergĂ„ng till distansutbildning Ă€ven i grundskolan. 

Hon glĂ€ds Ă„t att skolan pĂ„ ÖrnĂ€set inte haft nĂ„gra covid 19-fall och att man dĂ€rmed kunnat fortsĂ€tta med undervisningen – om Ă€n med vissa restriktioner exempelvis nĂ€r det gĂ€ller förĂ€ldrars nĂ€rvaro pĂ„ skolan.

Hon Ă€r inne pĂ„ sitt femte Ă„r pĂ„ skolan som var vĂ€l förberedd för distansundervisning för elever frĂ„n mellanstadiet och uppĂ„t. 

– Tack och lov behövde vi inte sĂ€tta det i rullning, men backupen fanns dĂ€r.

Hon konstaterar att dagens barn har en helt annan kunskap om internet i dag Ă€r dĂ„ för tio Ă„r sedan. DĂ€remot Ă€r det inte alltid sĂ€kert att de kan de rĂ€tta sakerna. 

– NĂ€r de söker information Ă€r det viktigt med kĂ€llkritiken. Allt Ă€r inte sant, rĂ€tt och riktigt, sĂ€ger hon och tillĂ€gger att det Ă€r viktigt att begrunda vad kĂ€llan har för agenda. 

Hon Ă€r tillfreds med att skolan Ă€r kompensatorisk mot de elever som saknar egna digitala verktyg.  

– Vi kan inte utgĂ„ frĂ„n att alla har tillgĂ„ng egen dator eller surfplatta. Det Ă€r inte heller sĂ€kert att de har internet. I vĂ„ras fick vi fundera över om nĂ„gon kunde ha behov av att fĂ„ lĂ„na hem frĂ„n skolan. 

Hon pekar ocksĂ„ pĂ„ att det inte Ă€r givet att alla förĂ€ldrar eller andra nĂ€rstĂ„ende kan hjĂ€lpa barnet hemma. 

En annan skillnad sen starten pĂ„ lĂ€rarkarriĂ€ren Ă€r att majoriteten av eleverna pĂ„ mellanstadiet i dag har egna mobiler. Högre upp handlar det om i princip samtliga. Hon Ă€r nöjd med att skolan hĂ„ller i rutinen att samla in dem, sĂ„ att telefonanvĂ€ndandet inte stör undervisningen. 

– Mobilen Ă€r ett anvĂ€ndbar vid frĂ„gesporter, sĂ€ger hon och avslöjar att hon fick sin första dator 1995 nĂ€r hon var 20 Ă„r. 2002 den första mobilen – att hon dĂ€rmed levt utan digitala verktyg majoriteten av sitt liv. NĂ„got som inte Ă€r fallet för dagens barn. 

I dag Ă€r det möjligt för dem att möta andra elever i en helt annan del av vĂ€rlden, eller att gĂ„ pĂ„ museum utan att behöva resa. LikasĂ„ kan vetgiriga stĂ€lla frĂ„gor direkt till forskare. 

– Det blir helt annat Ă€n att bara titta i lĂ€roboken. 


MĂ„nga beskriver vanliga böcker som trĂ„kiga? 

– Spel ger omedelbar Ă„terkoppling. Det Ă€r en utmaning att konkurrera, men det ena utesluter inte det andra. Man kan inte ersĂ€tta lĂ€romedel rakt av. Man mĂ„ste tĂ€nka efter vad man sĂ€tter i hĂ€nderna pĂ„ eleverna. Varför det hĂ€r i stĂ€llet för det traditionella?

Hon slĂ„r ocksĂ„ vakt om pennan och papper. 

– Vi fĂ„r inte slĂ€ppa det. Det mĂ„ste fĂ„ ta tid att lĂ€ra sig saker. Jag Ă€lskar nĂ€r eleverna gör misstag och mĂ„ste försöka igen. Men de mĂ„ste ocksĂ„ lĂ€ra sig att ha trĂ„kigt, sĂ€ger Ulrika Eriksson som undervisar 17 elever i Ă„rskurs tvĂ„ samt 18 i Ă„rskurs ett. 

Hur ser du pĂ„ utvecklingen framöver? 

– Det Ă€r en spĂ€nnande tid att vara lĂ€rare i, sĂ€ger hon och tillĂ€gger att framvĂ€xten av digitala verktyg och lĂ€romedel gör att de som nu tar steget in i skolans vĂ€rld har en spĂ€nnande skolgĂ„ng att se fram emot.

GuldÀpplet

Har delats ut sedan 2002, Ă€r instiftat till minne av Yngve Lindberg, som under fyra decennier var en av förgrundsgestalterna inom naturvetenskaplig utbildning i svensk ungdomsskola. 

Stipendiet ges till en eller flera lÀrare för förtjÀnstfulla insatser kring anvÀndningen av IT i svensk skola. Senare i höst utses segraren/segrarna av juryn pÄ 21 personer.

Förutom ett stipendium pÄ 25 000 kronor utgörs priset av ett vackert glasÀpple, blÄst vid en svensk hytta med inlÀggning i Àkta guld.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!