"Norrbotniabanan kommer"

Norrbotniabanan kommer med i planen för Sveriges investeringar i järnväg 2010-2020, tror riksdagsledamoten Stefan Tornberg. - Jag utgår ifrån det.

LULEÅ2008-04-25 06:00
I september läggs inriktningen fast och nästa år beslutas konkret vad som ska göras under de här åren.När Stefan Tornberg säger sig utgå ifrån en satsning på Norrbotniabanan så handlar den om mer än projekteringsfasen, gör han klart.- Både när vi pratar om industrins behov av export och klimatfrågan så talar det för Norrbotniabanan. Men också att vi politiskt måste hålla ihop Sverige. Och vi behöver mer infrastruktur, säger han.Däremot kostar det. Stefan Tornberg konstaterar att det fattas 80 miljarder kronor till redan beslutade satsningar på vägar och järnvägar. Plusfaktorer
I statens ofullbordade projekt ingår att få Haparandabanan klar i tid. Banverket säger sig inte ha pengar till elektrifieringen. Stefan Tornberg säger sig tro att den delen ordnar sig.Han pekar inte på några särskilda deklarationer som belägg för att det ska bli mer järnväg i Norrbotten. Däremot anger han som framgått en rad faktorer som talar för en satsning.- Och när konjunkturen mattas av passar det bra att satsa på investeringar i infrastruktur.Bedömningen är ju att det blir fortsatt bra tider i Norrbotten, hur påverkar det?- Man talar nog om riket som helhet när man pratar om konjunkturläget. Att det nu går bra för Norrbotten är däremot något vi måste använda oss av. Då är ju infrastrukturen en början.Möjligen kommer partnerskapspengar, finansiering från annat håll, att användas för att bekosta Norrbotniabanan. Det håller han möjligt.- Det går alltid lättare om någon annan betalar.Hålla ihop behoven
I går lade kommun- och landstingspolitiker, på plats i Luleå, upp strategin för att hålla ihop kring investeringsbehoven.- Ska vi klara klimatmålen måste Norrbotniabanan byggas. Sextio procent av alla godstransporter sker i Norrland, sade Kalix kommunalråd Robert Forsberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om