Norrlandståg rustas upp

Tågvagnarna som trafikerar Norrbotten ska rustas upp för 140 miljoner kronor. Upprustningen ska ske under de närmaste tre åren. Det har riksdagen beslutat. ? Det är ett oerhört glädjande besked både för oss och för resenärerna, säger Gunnar Wulff som är chef för Connex Norrlandståg.

LULEÅ2005-08-12 06:30
Tidigare i år presenterade länsstyrelsen i Norrbotten en utredning som gjorts tillsammans med Banverket och Connex. I utredningen konstaterades att standarden på de tågvagnar som trafikerar länet är under all kritik.<br> ? Både regering och riksdag har tagit till sig vår kritik och det är glädjande, säger Bo Erik Ekblom, som är kommunikationsdirektör på länsstyrelsen.<br>Enligt Ekblom var utredningen unik, att en privat entreprenör som Connex samarbetade med statliga myndigheter för att få till stånd en upprustning av vagnparken.<br>Usla vagnar<br> ? Vår utredning visade att standarden på tågvagnarna som trafikerar Norrbotten är mycket, mycket dålig. Nu anslår riksdagen 140 miljoner kronor under tre år för att rusta upp vagnarna till en godtagbar standard. Och det är mycket bra.<br>Samtidigt som Ekblom säger det talar han om en kommande ändring av nattrafiken som Connex tänker genomföra. Där ingår att slopa direkttrafik mellan Norrbotten och Göteborg och i stället låta tågen till Göteborg gå via Stockholm.<br> ? Restiden blir marginellt längre för resenärerna men vinsten blir desto större för Connex. De frigör resurser, lok och vagnar. Därför kräver vi att de som kompensation börjar trafikera sträckan Kiruna ? Umeå dagtid. Vi har redan inlett diskussioner om det, säger Bo Ekblom.<br>Vettig investering?<br>Passagerarvagnar ska rustas upp för 140 miljoner kronor under en treårsperiod. Samtidigt vet vi att det nästan är dyrare att åka tåg än att flyga på längre sträckor. Är det ur den synpunkten verkligen vettigt att satsa så mycket pengar på tågtrafiken?<br> ? Vi har låga flygpriser i dag, men vad vet vi om läget i framtiden? SAS har problem med sin lönsamhet och det kommer säkert att påverka prisbilden när det gäller flygbiljetter framöver. Därför är det bra att vi gör satsningar på tågtrafiken, säger Bo Ekblom.<br>På Connex är man mycket nöjd med riksdagens beslut om att satsa på en upprustning av vagnsparken.<br> ? Äntligen kan vi fokusera på tågtrafikens möjligheter i stället för att lösa de problem som vagnparkens undermåla standard har inneburit. Detta ger framtidshopp, säger Gunnar Wulff, som är chef för Connex Norrlandståg.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om