Norrtåg satsar på snabb komfort

Coradia Nordic X62 ska trafikera Luleå-Umeå med tre dubbelturer per dag. Tågtrafik startar på Gällivare och Kiruna.

KOM FORT. Breda stolar, kortare restid och tillgång till internet lovar Norrtåg med den nya tågen.

KOM FORT. Breda stolar, kortare restid och tillgång till internet lovar Norrtåg med den nya tågen.

Foto: Fotograf saknas!

Luleå2009-11-24 06:00
Augusti 2011 öppnar trafiken från Norrtåg, en intresseförening som driver eget tågföretag. Norrtåg ägs av länstrafikbolagen i de fyra nordligaste länen. Politiska ambitioner gäller. Det är trafiken regionalt som framhålls som den stora poängen med persontrafiken längs Botniabanan. Inte Stockholmsresorna. Regiontrafiken ska stärkas så att större arbetsmarknadsområden skapas. Man ska kunna pendla mer eller mindre under veckan för jobb, sjukhusbesök, studier och möten. Politiken är också orsak till att omfattande tågtrafik dras igång på Norrbotten, trots gammal järnväg. Folket ska vänjas vid att ta tåget och oddsen för bygge av järnväg ökar. - Vår vision är att använda också befintlig järnväg till dess vi får Norrbotniabanan. Vi vill också skapa tryck på att vi behöver Norrbotniabanan, säger Elvy Söderström, ordförande i intresseföreningen Norrtåg. Internet och komfort
Tillåtelse har givits för persontrafik norr om Sundsvall. Nästa höst öppnar Norrtåg trafik på Botniabanan mellan Umeå och Örnsköldsvik. Den mer omfattande trafiken drar igång 2011, då alla järnvägsbyggen i regionen är klara. Då ska elva nyinköpta tåg av märket Coradia Nordic X62 gå i trafik. - Varje tåg har fyra vagnar och tar 185 passagerare. Vi kommer att ha trådlöst internet och har jobbat mycket med komforten, med specialstoppade stolar med bredare säten. Det blir hög tillgänglighet, inga trappor, beskriver Lena Grelsson, marknadsutvecklare i Norrtåg. Maxfart för tåget är 185 km i timmen. Så fort lär det inte gå. Fem nya sträckor invigs: Luleå-Umeå: Tre dagturer åt vardera håll på vardagar samt sannolikt också helgtrafik. Resan beräknas ta tre timmar och 29 minuter. Något kortare tid tar det till Umeå från sjukhuset i Sunderbyn. Boden-Umeå tar två timmar och 59 minuter, Älvsbyn-Umeå; två timmar och 36 minuter. Luleå-Boden; 20 minuter. Umeå-Narvik: Hela året kan man åka till Kiruna med flera dagturer. Åtta månader av året går det att åka vidare till Narvik, via tågbyte i Kiruna. Luleå-Kiruna tar tre timmar och 20 minuter. Övriga sträckor som går
i gång 2011 är Sundsvall-Umeå, Sundsvall-Trondheim och Umeå-Lycksele. På sistnämnda sträckan används dieseltåg. - Vi vet inte underlaget, det här är en omogen marknad men vi har uppdraget i fem år och ska köra minst den tiden. Du får inte lägga ner tidigt för det handlar om förändring av beteende, säger Lena Grelsson.
Botniabanan tillåter tåg med hastigheter upp till 250 km i timmen. Vid en test i tunnel sattes svenskt rekord med 289 km i timmen. Botniabanan AB redovisar en bedömd trafikering där 24 persontåg och ett 20-tal godståg väntas färdas på järnvägen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om