Norrtåg söker säker service

Tågtrafiken mellan Luleå och Umeå kommer inte igång 1 februari - nu siktar Botniatåg på den 10:e.- Läget måste bli mer stabilt, säger Olle Tiderman, Norrtåg.

STÅR ÄNNU. Norrtågs operatör Botniatåg får inte igång trafiken mellan Luleå och Umeå den 1 februari. Nu siktar man på den 10 februari men utan garantier.

STÅR ÄNNU. Norrtågs operatör Botniatåg får inte igång trafiken mellan Luleå och Umeå den 1 februari. Nu siktar man på den 10 februari men utan garantier.

Foto: Pär Bäckström

Luleå2013-01-31 06:00

Han är teknisk chef på Norrtåg som anlitat Botniatåg för trafiken mellan Luleå och Umeå, en trafik som haft svåra problem sedan början av december och som sköts med bussar sedan början av året.

Planen var att tågtrafiken skulle komma i gång den 1 februari men den planen har nu gått i stöpet.

- Det saknas fortfarande tre tåg som varit borta en lång tid. Man skjuter upp starten tills stommen i fordonsflottan är i funktion och läget mer stabilt, säger Tiderman.

Kanske 10 februari
Han redogjorde för problemen inför landstingsstyrelsen, landstinget är som bekant delägare. Ett nytt startdatum är satt till söndagen 10 februari.

- Men det vågar jag inte svära på, säger Tiderman.

Han kritiserade Botniatåg för dålig beredskap och bemanning under storhelgerna och naivitet för att inte förutse de inkörningsproblem man haft.

Orutinerat
- Det är samma problem som drabbat andra. Man var orutinerad och detta har man inte hanterat bra, säger Tiderman och berättar att man påtalat riskerna.

För närvarande ersätts tågen av bussar men det kommer inte att bli så i fortsättningen. Olle Tiderman berättar att Norrtåg inte tänker fortsätta med bussar utan köper i stället in ett antal äldre tåg som ska kastas in om de nya fortsätter att krångla i vintervädret.

- Bussar är dyrare än fler tåg. Bussar är en dålig lösning då de måste trafikera samma sträcka som tågen, säger han.

Rep och avisning i Luleå
Under tiden jobbas det intensivt för att förbättra läget. Norrtåg tror att det ska bli möjligt att både avisa och reparera tågen i Luleå vilket skulle förbättra läget avsevärt.

Tågens toaletter ska också byggas om för att undvika att de fryser, ett problem som uppstått på grund av en mindre begåvad lösningen för ventilation.

Under vissa perioder har tio av tolv tåg stått stilla på grund av tekniska fel (hjul, bromsar, älgkrockar).

Men allt är inte bara teknik, Tiderman beräknar att en tredjedel av problemen kan härföras till bristande organisation hos "operatören" (Botniatåg).

Olle Tiderman berättar att Norrtågs övriga trafik nu löper normalt och tror att det ska även sträckan Luleå-Umeå göra "senare i vinter".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om