Kuriren har tidigare skrivit om signalfelen som uppstått efter att tågnätverket har genomgått uppdateringar. Tåg som nu kommer söderifrån som bär turister såväl som Luleåbor har tvingats vända i Sundsvall och resenärer får ta bussen till Härnösand för att ta sig vidare norrut. Norrtågs vd Joakim Berg rasar nu mot Trafikverket i samband med uppdateringen.
– Problemen som har uppstått söderöver har så klart påverkat mångas resor eller generella pendling vilket då i sin tur har försämrat hela upplevelsen med att åka tåg, säger Joakim Berg.
Så länge problemen kvarstår måste tåg som kommer norrifrån vända om i Härnösand och tåg som kommer söderifrån i Sundsvall.
– Tågen går norrut som vanligt efter Härnösand i samband med att vi hittat olika lösningar ja, men problematiken uppstår när resenärer inte får den resa de har blivit lovade och det kan försämra förtroendet för kollektivtrafiken bland resenärerna. Om man till exempel skulle till Luleå eller Norrbotten och stöter på sådana här problem är det klart att man börjar fundera på ifall det är värt det att ta tåget, säger han.
– Allt detta kan ha en direkt påverkan på delar av samhället som livnär sig på turismen, och särskilt nu under sommaren.
De nya systemen som implementeras görs för att förbättra Sveriges järnvägar och för att överensstämma mer med EU:s nuvarande planer och system. De nya systemet vid namn ERTMS eller European rail traffic management system ska fungera som ett gemensamt signalsystem för att stärka hela Europas järnvägsnät.
Ådalsbanan är en så kallad Pilotbana för tillfället vilket innebär att sträckan används för att testa de nya system som utvecklas. Kritiken från både tågbolagen och resenärerna har dock inte gått obemärkt förbi.
– Vi beklagar självfallet att problem har uppstått längs med Ådalsbanan vilket har påverkat folks resor. Under våra tester på våra testbanor har problemen som skedde inte uppstått, vilket då gjorde att vi inte kunde förutspå att detta skulle ske, säger Christoffer Crafoord, som är avdelningschef på Trafikverkets avdelning för ERTMS.
– Vi har en pågående dialog med både leverantörer och tågbolag gällande problemen som har uppstått och vi räknar med att ha löst problemen senast vecka 37 men arbetar hårt för att det ska kunna gå snabbare än så, säger Christoffer Crafoord.