Nu är det full fart på Ferruform
Marcus Grafström blev arbetslös när finanskrisen lamslog fordonsindustrin. Nu är han tillbaka på Ferruform. - Jag hoppas att det har vänt nu, säger han.
TILLBAKA INNANFÖR GRINDARNA. Marcus Grafström är glad över att vara tillbaka på Ferruform. "Bästa jobbet jag haft" säger han.
Foto: Sara Moritz
Tiden som arbetslös var tung, både för familjens ekonomi och för den egna självkänslan.- Det var fruktansvärt! Man tappar sin egen identitet, säger Marcus Grafström.Han sökte flera jobb och hankade sig fram med timanställningar inom dagligvaruhandeln där han tidigare jobbat. I slutet av april ringde de från Ferruform och erbjöd honom jobb igen, som visstidsanställd. Han tackade ja, trots att han just blivit erbjuden ett fast jobb på annat håll.- Jag var jätteglad när jag fick komma tillbaka. Jag vill vara med när tåget går, säger Marcus Grafström. Han är försiktigt optimistisk inför framtiden. Muntligen har han löfte om att få jobba februari månad ut.- Jag hoppas att det har vänt nu. Får jag vara kvar här ser jag ljust på framtiden, säger Marcus Grafström.Han trivs väldigt bra på Ferruform. Stämningen bland arbetskamraterna är bra och arbetsgivaren är professionell och mån om de anställda säger han.- Det har aldrig känts tungt att åka på jobbet, säger Marcus Grafström.Fortsatt jobb
Ferruform har behov av att utöka antalet anställda med cirka 50 personer säger personalchefen Mats Olausson. Det bottnar i en ökad efterfrågan på Scanias lastbilar, som gör att man måste utöka antalet skiftlag i produktionen.- Vi har haft inne ett antal semestervikarier under sommaren. Merparten av dem blir kvar hos oss, säger Mats Olausson.- Det kan bli att vi behöver ta in folk utifrån, tillägger han.Exakt hur många personer som behövs är inte klart än. Ferruform har en överenskommelse med de fackliga organisationerna som innebär sex månaders visstidsanställning. Om behovet kvarstår förlängs visstidsanställningen med ytterligare sex månader. Därefter kan det bli aktuellt med tillsvidareanställning.- Det som är grunden är att Scania säljer mer lastbilar och bussar, framförallt utanför Europa, säger Mats Olausson.Han beskriver företaget som väl rustat, tack vare att man kunnat behålla den fast anställda personalen genom den utbildningsinsats som delvis finansierades av EU:s socialfond, i kombination med att personalen jobbade fyradagarsvecka med reducerad lön.- Nu gäller det att klara efterfrågan från kunderna, fortsätter han.500 nyanställda i Europa
Moderbolaget Scania planerar för en ökning av produktionstakten under fjärde kvartalet i år. Det innebär ett behov av 500 nyanställda vid produktionsanläggningarna i Europa. Ungefär hälften av de nya jobben hamnar i Sverige, varav ett 50-tal i Luleå vid dotterbolaget Ferruform.Ferruform har för närvarande 553 anställda i Luleå, fördelade på cirka 90 tjänstemän och 460 arbetare i produktionen.
Ferruform AB är ett fristående helägt dotterbolag till Scania. Anläggningen är Luleås största verkstadsindustri med cirka 550 anställda.Ferruform är centrum för Scanias tillverkning av ramkomponenter i höghållfasta material. Ferruform levererar bakaxlar, sidobalkar, tvärbalkar, stötfångare och andra ramkomponenter till Scanias chassimonteringar i Södertälje, Zwolle i Holland och Angers i Frankrike samt till São Paulo i Brasilien.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!