Nu bryts avtalet

Luleå kommun och Kontore har gjort en kompromiss. Kommunen släpper kravet på återbetalning och Kontore godtar att avtalet bryts. Kommunen ska göra en ny upphandling.

Pappersupphandlig Luleå Kommun

Pappersupphandlig Luleå Kommun

Foto: Linda Wikström

LULEÅ2007-08-23 01:45
Ett nytt kapitel i tvisten mellan kommunen och Kontore om avtalet om kontorsmateriel har nu skrivits. Tvisten uppstod när det framkom att Kontore inte höll de priser som angavs i det anbud man lämnade till kommunen. Tämligen omgående efter det att det femåriga avtalet trädde i kraft i oktober 2006 höjdes vissa priser.Kommunpolitikerna sade upp avtalet och en utredning tillsattes för att utröna vad som skett. Efter den ställde kommunen även krav på att Kontore skulle betala tillbaka 170.442 kronor.Fel gjordes
Kontore har dock hela tiden menat att man följt kommunens önskemål och inte velat godkänna vare sig uppsägningen eller kravet på återbetalning. Med tiden har även kommunen medgivit att inköpsavdelningen begått vissa misstag.- Det gjordes fel under upphandlingen. Kontores anbud skulle inte ha godtagits då det inte riktigt följer förfrågningsunderlaget. Man kan se det som ett orent anbud, säger Eva Beselin, kommunjurist.Men anbudet godtogs vilket bäddade för fler misstag och avsteg från avtalet längre fram. Orsaken är enligt Beselin en komplicerad sammanblandning av styckepris och förpackningspris och felaktig anpassning till elektronisk handel.Parterna har nu kommit överens om hur de ska hantera den uppkomna situationen. Kontore tvingas acceptera att avtalet är uppsagt.- Det innebär att det inte kommer några krav på skadestånd för att vi sagt upp avtalet, säger Beselin.Ny upphandling
Kommunen har å sin sida släppt kravet på återbetalning av pengarna.- Ja, det stämmer. Kontore kan ju inte ensamma lastas för det som inträffat, säger kommunjuristen.Uppsägningstiden är nio månader och den 17 januari 2008 löper den ut. En ny upphandling har redan inletts genom att kommunens inköpsavdelning tagit fram ett nytt förfrågningsmaterial.Eva Beselin hoppas och tror att kommunen kan ha en ny leverantör klar senast den 17 januari. Även Kontore får vara med och försöka vinna kontraktet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om