"Nu eller aldrig"
Via Kallax Cargo går flygfrakter till Asien. VD Lars Karbin jobbar för att också få frakta gods till USA eller Mellanöstern. - Vi vill stå på två ben.
EN RESE PÅ RESA. En Boeing 747-400 ERF tog mark på Kallax igår, för att lastas och flyga vidare mot Söul.
Foto: Andreas Wälitalo
Samtidigt som vd Lars Karbin hyllade den uthållighet som ursprungliga ägare och styrelsen visat påpekade han vikten av att regionen ser vad som står på spel. - Det är nu eller aldrig. Vi har utgående gods men behöver också gods som kommer in. Det är ojämn fördelning med lax så vi behöver även mer allmänt gods att skicka ut. I Norge sponsrar Tillväxtverket en lastbil som går från Kirkenäs med krabba. Bilen är inte full. Men de vet i Norge att om inte Kallax Cargo klarar sig finns det inget fraktflyg här uppe, säger Lars Karbin. Måste bygga ut
Fler faktorer behöver slå in. Allra närmast behöver frakterna på Asien utökas från en till två flygningar per vecka. - Inget är bestämt, innan nyår hoppas vi få igång det, säger Lars Karbin. Till bilden hör att norrmännen i dag också fraktar lax på andra vägar än via Luleå. Det tar tid att bryta gamla mönster, konstaterar Lars Karbin. 30 miljoner
Vidare behövs investeringar på 30 miljoner kronor om frakterna växer i volym. Möjligen kan EU-medel bidra. Landningsbanan byggdes ut för att klara fraktflyg men den asfalterade taxibanan måste breddas, nu finns risk för att motorerna suger in sand och jord. En ytterligare destination, USA eller Mellanöstern, är önskvärt. Att enbart lita till norsk fisk syns riskabelt över tid.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!