Nu har vi över 14 000 gillare på Facebook

Snacka om succé. Norrbottens-Kuriren har nu över 14 000 gillare på Facebook. Något som givetvis firades på redaktionen på fredagseftermiddagen.

Glada webbare. Hela redaktionen firade att Kuriren nu har över 14 000 gillare på Facebook. Här skålar webbredaktionen. Från vänster i främre raden syns Daniel Engberg, Anna Fantenberg och Ann-Sofi Lund. I bakre raden står Petter Norén, Anders Appelgren och Klas Hallvarez.

Glada webbare. Hela redaktionen firade att Kuriren nu har över 14 000 gillare på Facebook. Här skålar webbredaktionen. Från vänster i främre raden syns Daniel Engberg, Anna Fantenberg och Ann-Sofi Lund. I bakre raden står Petter Norén, Anders Appelgren och Klas Hallvarez.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2015-11-13 15:19

I början av 2015 hade Kuriren 6 000 gillar på Facebook. I maj sprängdes den magiska gränsen 10 000 och nu är det 14 000 som gillar Kuriren på Facebook och som alla snabbt får reda på vad som händer i Norrbotten och i hela världen.

-Kurirens Facebook-succé är inte bara ett fantastiskt kvitto på att vi lockar många att gilla vår sida och följa vår journalistik. Facebook hjälper oss framförallt med att locka till läsning, säger Ann-Sofie Lund, nyhetschef och webbchef på Kuriren.

Det var i onsdags som Kuriren sprängde gränsen 14 000 gillare och gick då samtidigt om Corren i Linköping och blev den tidning i koncernen som har flest gillare.

I koncernen finns bland annat NT i Norrköping, UNT i Uppsala, NSD och ett antal andra tidningar.

– Hittills i november kommer 33 procent av trafiken till mobilsajten från Facebook, vilket är en mycket hög siffra och faktiskt högst i koncernen. Utan vårt hårda nyhetsarbete på Facebook hade vi alltså tvingats räkna bort en tredjedel av trafiken, förklarar Ann-Sofie Lund.

Framgången på Facebook är resultatet av ett hårt och framgångsrikt arbete av i första hand Kurirens webbredaktion med webbredaktörerna Anders Appelgren, Klas Hallvarez, Petter Norén, Anna Fantenberg och Daniel Engberg. Givetvis har de haft stor hjälp av det material som redaktionens övriga medarbetare tagit fram.

– Vi är mer aktiva än andra och bjuder in läsarna. Att gilla oss är bästa sättet för att snabbt få veta vad som hänt, säger Klas Hallvarez, som är övertygad om att ökningen kommer att fortsätta

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om