Nu ska LuleÄs burgare lanseras i New York

Drömmen Àr pÄ vÀg att bli verklighet. Bastard Burgers gör sig redo att erövra The Big Apple. "Det Àr en dröm för oss att ta street food frÄn LuleÄ till New York", sÀger vd Simon Wanler.

Simon Wanler drömmer om en neonskylt pÄ Times Square inför öppningen i New York. "Jag tror att vÄr marknadsavdelning Àr pÄ vÀg att klara utmaningen."

Simon Wanler drömmer om en neonskylt pÄ Times Square inför öppningen i New York. "Jag tror att vÄr marknadsavdelning Àr pÄ vÀg att klara utmaningen."

Foto: PÀr BÀckström / pbfoto.se

LuleÄ2021-09-07 19:00

Skylten med varumÀrket finns redan pÄ plats i East Village pÄ Lower Manhattan i New York. Etableringen Àr frukten av ett samarbete med Bronx Brewery, dÀr LuleÄföretaget stÄr för maten i ett nytt mikrobryggeri, ett sÄ kallat tap-room.

Det mesta Àr klart sÄ nÀr som pÄ premiÀrdatumet.

– Det fattas fortfarande nĂ„got tillstĂ„nd, men det ska inte vara lĂ„ngt bort. Vi hĂ„ller pĂ„ att trimma vĂ„r personal. Jag tror att vi Ă€r igĂ„ng inom ett par veckor. TyvĂ€rr slĂ€pper inte USA in folk frĂ„n Europa. Det Ă€r mĂ„nga inom koncernen som vĂ€ntar pĂ„ att resa över. Det blir lite krĂ„ngligare, men vi kommer att öppna i alla fall, förklarar Simon Wanler.

Banden mellan Bastards Burgers och Bronx Brewery strÀcker sig tillbaka Ànda till starten 2016. FrÄn dag ett har det amerikanska ölet funnits i hamburgerkedjans sortimentet.

LuleÄföretaget har ocksÄ rest över Atlanten för att servera sina burgare pÄ bryggeriets innergÄrd i stadsdelen Bronx. Med förenade krafter förbereds lanseringen i New York.

– Jag drömmer om att Bastards Burgers ska ha en skylt pĂ„ Times Square dagen för vĂ„r premiĂ€r. Jag tror att vĂ„r marknadsavdelning Ă€r pĂ„ vĂ€g att klara utmaningen, berĂ€ttar Simon Wanler.

LuleÄföretaget hoppas ocksÄ att göra ett rejÀlt avtryck under New York City Wine & Food Festival som Àger rum 14-17 oktober. 25 hamburgerhak Àr anmÀlda till prestigetÀvlingen, The Burger Bash.

Bastard Burgers skickar koncernkökschefen Jonas YlinenjÀrvi som tillhör "veteranerna" i företaget till Pier 28 vid Hudson River Park, dÀr den 14:e upplagan av matfestivalen Àger rum.

Expansion har gĂ„tt svindlande fort. MatstĂ€llet pĂ„ Manhattan blir hamburgerkedjans 53:e restaurang och andra utanför Sveriges grĂ€nser.  I maj i Ă„r invigdes den första i Oslo.

– Vi har öppnat 20 nya restauranger under pandemin. Expansion har fortsatt Ă€ven om det har gĂ„tt lite trögare. Det Ă€r svĂ„rt att hitta riktigt bra lĂ€gen i dag, understryker Simon Wanler. 

Under 2020 omsatte Bastard Burgers 410 miljoner kronor och redovisade ett rörelseresultat före avskrivningar pĂ„ 65 miljoner kronor. 

MÄlet Àr 80 matstÀllen i Sverige och att satsningen i East Village ska bli starten pÄ nÄgot större.

– Vi tror pĂ„ vĂ„r produkt. Även om konkurrensen Ă€r otroligt hĂ„rd i New York sĂ„ tror jag att vi ska kunna etablera oss i vĂ€rldens huvudstad för street food, menar Simon Wanler. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!