Skylten med varumÀrket finns redan pÄ plats i East Village pÄ Lower Manhattan i New York. Etableringen Àr frukten av ett samarbete med Bronx Brewery, dÀr LuleÄföretaget stÄr för maten i ett nytt mikrobryggeri, ett sÄ kallat tap-room.
Det mesta Àr klart sÄ nÀr som pÄ premiÀrdatumet.
â Det fattas fortfarande nĂ„got tillstĂ„nd, men det ska inte vara lĂ„ngt bort. Vi hĂ„ller pĂ„ att trimma vĂ„r personal. Jag tror att vi Ă€r igĂ„ng inom ett par veckor. TyvĂ€rr slĂ€pper inte USA in folk frĂ„n Europa. Det Ă€r mĂ„nga inom koncernen som vĂ€ntar pĂ„ att resa över. Det blir lite krĂ„ngligare, men vi kommer att öppna i alla fall, förklarar Simon Wanler.
Banden mellan Bastards Burgers och Bronx Brewery strÀcker sig tillbaka Ànda till starten 2016. FrÄn dag ett har det amerikanska ölet funnits i hamburgerkedjans sortimentet.
LuleÄföretaget har ocksÄ rest över Atlanten för att servera sina burgare pÄ bryggeriets innergÄrd i stadsdelen Bronx. Med förenade krafter förbereds lanseringen i New York.
â Jag drömmer om att Bastards Burgers ska ha en skylt pĂ„ Times Square dagen för vĂ„r premiĂ€r. Jag tror att vĂ„r marknadsavdelning Ă€r pĂ„ vĂ€g att klara utmaningen, berĂ€ttar Simon Wanler.
LuleÄföretaget hoppas ocksÄ att göra ett rejÀlt avtryck under New York City Wine & Food Festival som Àger rum 14-17 oktober. 25 hamburgerhak Àr anmÀlda till prestigetÀvlingen, The Burger Bash.
Bastard Burgers skickar koncernkökschefen Jonas YlinenjÀrvi som tillhör "veteranerna" i företaget till Pier 28 vid Hudson River Park, dÀr den 14:e upplagan av matfestivalen Àger rum.
Expansion har gÄtt svindlande fort. MatstÀllet pÄ Manhattan blir hamburgerkedjans 53:e restaurang och andra utanför Sveriges grÀnser. I maj i Är invigdes den första i Oslo.
â Vi har öppnat 20 nya restauranger under pandemin. Expansion har fortsatt Ă€ven om det har gĂ„tt lite trögare. Det Ă€r svĂ„rt att hitta riktigt bra lĂ€gen i dag, understryker Simon Wanler.
Under 2020 omsatte Bastard Burgers 410 miljoner kronor och redovisade ett rörelseresultat före avskrivningar pÄ 65 miljoner kronor.
MÄlet Àr 80 matstÀllen i Sverige och att satsningen i East Village ska bli starten pÄ nÄgot större.
â Vi tror pĂ„ vĂ„r produkt. Ăven om konkurrensen Ă€r otroligt hĂ„rd i New York sĂ„ tror jag att vi ska kunna etablera oss i vĂ€rldens huvudstad för street food, menar Simon Wanler.