Det är Dagens nyheter som berättar om regeringens proposition, som innebär att Sverige kan bli första land att införa differentierade avgifter beroende på vilken klimatpåverkan olika flygbolag och flygplanstyper gör, exempelvis i form av utsläpp eller användning av biobränsle.
Att avgifterna begränsas till Arlanda och Landvetter beror på att det är de enda flygplatser som omfattas av lagen om flygplatsavgifter, vilket förslaget faller inom. Men beskedet från regeringen är att liknande förändringar i framtiden kan införas på fler flygplatser.
Ann-Christin Viklund, flygplatschef för Swedavia vid Luleå Airport, kan i dagsläget inte bedöma vilken påverkan förslaget kan få på verksamheten i Luleå.
– Jag måste få klarhet i hur det ser ut först. Men vi följer utvecklingen så klart. Generellt ser vi det som viktigt att vi tillsammans kommer igång med omställningen mot fossilfritt flygbränsle, säger hon.
I januari 2019 tankades det första planet i Luleå med bioflygbränsle, tillverkat i Kalifornien. Någon kontinuerlig användning av miljövänligt bränsle har inte kommit igång.
– Det är punktinsatser som skett hittills. Det bränsle vi fått tillgång till är från de upphandlingar av biobränsle som Swedavia gör för att reducera utsläppen motsvarande våra tjänsteresors påverkan. Nu har det ju varit väldigt lite resande senaste året på grund av pandemin så mängden upphandlat bränsle är mindre, säger Viklund.