Ny luft i bilindustrin

Fordonsindustrin i Luleå hämtar andan. Hardtech återanställer och komponenttillverkaren Ferruform rapporterar att lagren av tunga fordon krympt.

Luleå2009-09-28 06:00
Under andra halvan av 2008 fick 36 visstidsanställda vid Hardtech beskedet att de inte fick fortsatt arbete. Senare lades varsel som resulterade i att över 90 personer sades upp, pensionerades eller slutade på andra grunder.För en tid sedan kallades ett 30-tal personer tillbaka och i dagarna ska ytterligare 15 vara på plats. Samtliga metallare.- Att det är en uppgång är klart. Frågan är hur mycket som utgörs av att lager ska fyllas och hur mycket det har att göra med bestående uppgång, att det säljs fler bilar, säger Björn Andersson, IF Metall vid Hardtech.Nyanställningarna är på viss tid, det är alltså oklart om de står sig.- Vi ser en kraftig puckel uppåt i september, sedan går det ner i oktober och ytterligare ner i november men det är likväl bättre än vad det varit. Många pratar om verkan av skrotningspremien och att tomma lager ska fyllas så det finns risk för nedtrappning framöver. Alla i bilindustrin avvaktar innan man sätter nivåerna för nästa år, säger vd Peter Drugge.Krympta lager
Ferruform hade för ett år sedan 610 anställda. Nu är de anställda 50 färre. Visstidsanställda fick gå hem tidigt i lågkonjunkturen. Somliga har slutat av andra skäl.Kvarvarande personal jobbar 80 procent av arbetstiden.Första halvåret i år låg volymerna från Scania på 70 procent under de normala. Det ser litet bättre ut nu, konstaterar Ferruforms vd Lennart Wiksten.- Vi nyttjar drygt hälften av vår kapacitet. Lagren på marknaden har reducerats, men det här är inte över och försäljningen på marknaden avgör. Problemet är att Scania har liten orderstock. Vi kör vidare med reducerad arbetstid och hoppas slippa uppsägningar. Ingen ny åtgärd är planerad, vi tar heller inte in ny personal, summerar han.Företaget har tagit hem produktion av konsoler för bränsletankar, ett arbete som delvis legat på annat företag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om