Ny teknik ger oanade möjligheter

Snart kan du uppleva ett slagfÀlt under andra vÀrldskriget, bara du tar pÄ dig rÀtt utrustning. LuleÄföretaget Samuraj kommunikation gör det möjligt.

Tekniskt. I samband med en kommande VR-upplevelse pÄ Försvarsmuseet kommer en högteknologisk stol att anvÀndas för att maximera upplevelsen. Utövaren kommer att fÄ flyga luftballong över Boden under andra vÀrldskriget.

Tekniskt. I samband med en kommande VR-upplevelse pÄ Försvarsmuseet kommer en högteknologisk stol att anvÀndas för att maximera upplevelsen. Utövaren kommer att fÄ flyga luftballong över Boden under andra vÀrldskriget.

Foto: Petra Älvstrand

LuleÄ2017-06-19 08:50

Plötsligt förflyttas du till 1944 och hamnar mitt i krigets fasa. Kulorna viner genom luften och granaterna exploderar omkring dig. MÀnniskor springer för sina liv. Det Àr dags för dig att agera.

I centrala LuleÄ finner vi företaget Samuraj kommunikations medarbetare som sitter och skapar berÀttelser. Med hjÀlp av det som pÄ svenska kallas virtuell verklighet, vilket förkortas VR vÀcker de historien till liv. Vem som helst kan uppleva den senaste datorteknologin med hjÀlp av speciella glasögon, hörlurar och handkontroller.

– 2014 köpte vi vĂ„r första utrustning. Vi visste inte riktigt vad vi skulle göra av den, men det verkade hĂ€ftigt, sĂ€ger Tomas Ek, vd för Samuraj kommunikation.

Den som utövar den moderna teknologin slungas in i en dataspelliknande 3D-miljö med ett 360-gradigt synfÀlt. Förutom att se och höra kan utövaren röra sig pÄ en begrÀnsad yta och interagera med omvÀrlden i realtid.

– VR Ă€r i grĂ€nslandet mellan spel och film. Det Ă€r interaktivt. Man anvĂ€nder en likadan spelmotor som för att utveckla datorspel. Skillnaden Ă€r att utövaren inte tittar pĂ„ en platt skĂ€rm utan befinner sig dĂ€r och dĂ„, sĂ€ger Tomas Ek.

Samuraj kommunikation jobbar med marknadskommunikation och strategiskt varumÀrkesarbete i digitala medier. Dotterbolaget Virtual light jobbar för fullt med att framstÀlla den allra mest verklighetstrogna tekniska miljön.

– Kommunikation handlar om berĂ€ttelser, VR Ă€r ett av de berĂ€ttarverktyg vi anvĂ€nder utöver film och rörlig media, sĂ€ger han.

Originalversionen av den virtuella verkligheten var företagets första produktion av det hĂ€r slaget. De tog fram den 2014 för att se hur populĂ€rt fenomenet var pĂ„ marknaden. PĂ„ ungefĂ€r tvĂ„ mĂ„nader laddade en tredjedel av vĂ€rldens 175 000 VR-anvĂ€ndare ner den.

– Airborne blev ett kvitto pĂ„ att det finns ett stort intresse. Den nya versionen Ă€r en blandning mellan spel och upplevelse. Vi vill visa krigets fasor, sĂ€ger Tomas Ek.

Nu planerar företaget för en uppföljare. De söker finansiering för drömprojektet som vÀntas ta sex mÄnader att fÀrdigstÀlla.

Det tar ungefĂ€r tre till sex mĂ„nader att skapa en virtuell verklighet frĂ„n grunden. NĂ€r en grundidĂ© Ă€r klar börjar inhĂ€mtningen av material. SkĂ„despelare vĂ€ljs ut vars rörelser spelas in med rörelsesensorer som fĂ€sts pĂ„ kroppen. Även skĂ„despelarnas röster spelas in.

Sedan animeras fingrar och ansikte, munnen synkroniseras till det skÄdespelaren sÀger. Miljön som ska anvÀndas fotograferas. I de fall det handlar om en historisk hÀndelse tas inspiration frÄn gamla fotografier av platsen. DÀrefter skrivs ett manus.

– NĂ€r bildbanken av material Ă€r klar börjar vi bygga upp det i 3D. Det finns ingenting som gĂ„r per automatik. Vi mĂ„ste bygga allt frĂ„n grunden digitalt, frĂ„n mĂ€nniskor till trĂ€d och mark. Vi bygger en digital version av en vĂ€rld, sĂ€ger Johan Sundkvist, tekniskt ansvarig för VR-utveckling pĂ„ Samuraj.

Tidigare har företaget bland annat skapat en liknande produktion Ät LuleÄ kommun. Den heter Anno 1500 och ger utövare chansen att vandra i Gammelstads kyrkstad pÄ 1500-talet. Det gÄr att uppleva pÄ Kulturens hus.

– Vi jobbade med det i ungefĂ€r ett Ă„r. Det blev en riktig succĂ©. Vi har fĂ„tt uppmĂ€rksamhet bĂ„de nationellt och internationellt, sĂ€ger Tomas Ek.

I början av juli kan besökarna pÄ Försvarsmuseet i Boden uppleva en virtuell verklighet. Samuraj kommunikation kommer att erbjuda en fÀrd med luftballong över Boden under första vÀrldskriget. Den som vÄgar sig pÄ detta fÄr förutom att ha pÄ sig VR-utrustning sitta i en stol som rör sig i takt med luftballongen i den virtuella miljön.

Företag i fokus

Företag: Samuraj kommunikation AB.

Ägare: Tomas Ek, Ulf Lindqvist, Christer Engberg, Robert StjĂ€rnström, Tomi Skantz och Johanna Öhman.

Grundat: 2013.

AnstÀllda: 10.

OmsÀttning: 9,6 miljoner kronor.

Resultat efter finansnetto: 76 000 kronor.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om