I Norrbotten är Luleå den största och viktigaste hamnen och än viktigare kommer den bli i framtiden. Det gigantiska projektet Malmporten, där farleden in till Luleå ska muddras och en djuphamn ska anläggas, innebär att fartygstrafiken kommer öka rejält.
– Man har pratat om en tredubbling mot dagens nivå, säger Emma Hellström, lotsområdeschef i Luleå.
Fler fartyg innebär mer jobb för lotsarna men just nu driver Sjöfartsverket ett projekt som kan betyda ett ändrat arbetssätt. En lots tar sig i dag ut till anlöpande fartyg, klättrar ombord och tar fartyget säkert in till kaj.
Lotsen har lokalkännedom och bistår fartygets befälhavare med sin kunskap och styr i vissa fall själv fartyget.
Nu undersöker Sjöfartsverket om det i framtiden är möjligt för lotsen att utföra sina arbetsuppgifter på distans via tekniska hjälpmedel. Projektet pågår fram till 2025.
– En fördel kan vara bemanningsmässigt, fjärrlotsa kan man göra var som helst ifrån i landet om man ser det här på sikt. Tanken är nog att det ska vara ett komplement till dagens lotsning, säger Emma Hellström.
Att slippa ta sig ombord på fartyget skulle också innebära förbättrad säkerhet.
– Det kan vara stormigt och dåligt väder och det är ingen som tycker det är roligt då men samtidigt är det kanske just då som de behövs som mest, säger Emma Hellström.
Det är många frågor som måste få ett svar innan lotsning på distans blir verklighet. Emma Hellström nämner exempelvis den så viktiga kommunikationen som en utmaning. Med en lots fysiskt på plats minskar risken för missförstånd och språkförbistringar.
Vissa hamnar är svårare än andra att ta sig in i och i Norrbotten är det just djupet överlag som skapar små marginaler på vissa platser.
– Vi har en ganska grund skärgård här jämfört med exempelvis Höga kusten. In till Kalix är det ganska knixigt till exempel, där gäller det verkligen att hålla sig mellan markeringarna, annars går man på grund. I den aspekten är det lite trixigt, säger Emma Hellström.
Det är i dag svårt att rekrytera personal och Emma Hellström ser lotsning från land som något som skulle underlätta en eventuell personalbrist men att det skulle slå ut alla jobb som kräver fysiska personer inom lotsverksamheten, det tror hon inte.
– Det kommer fortfarande finnas de som vill ha den hjälpen. Jag tror inte man behöver vara jätteorolig för det, säger hon.