Ny utmanare i mackkvarteret
Ett stenkast från serveringarna vid Storgatan i Luleå ligger mackornas kvarter. Här är John Travolta och MTV en del av konkurrensen och den tilltar nu när Subway öppnar.
TUGGAR PÅ. Omsättningen för snabbmat har ökat 2009, enligt en branschrapportering.
Foto: Andreas Wälitalo
Tvärs över gatan ligger Dagobert och en bit bort Sub & Co. Likväl är det inte erbjudanden från dessa som Andreas Eklund talar mest om.- Subway ser allmänt McDonalds som stor konkurrent. Men i Luleå är det Max.En som litar på norrländsk särprägel är Hasse Almqvist, som tillsammans med hustrun Jenny driver Sub & Co.- McDonalds och andra internationella kedjor har inte varit lyckade i Norrland så vi känner oss trygga, säger han.Ann-Kristin Ring driver Dagobert.- Konkurrens har du alltid. Det säljs mackor inte bara i restauranger utan i bensinstationer och caféer. Vi kör med vårt, och tror på det vi har. Sallader ökar och varma mackor, som är nytt för oss, har bra försäljning, säger hon.Artister och Travolta
På sin globala hemsida benämner sig Subway som sandwichkedja med sandwichbutiker och de som jobbar där är sandwichartists.Grannen på Kungsgatan, Café Metropol, från 1925, erbjuder limpsmörgås med falukorv.- Alla påverkas väl av ny konkurrens men vi har trogna kunder, säger ägaren Åsa Ohlsson, och håller fast vid smörgåsutbudet, fikat, gröten och andra traditioner.Sub & Co, som bara finns i Luleå, har ett amerikanskt tilltal på hemsidan. Inredningen inkluderar TV-apparater med MTV samt VH1 och alltjämt hänger John Travolta från filmen Grease på väggen.- Det är en del av konceptet, att det attraherar målgrupper som ungdomar men också de i åldrarna 30-40. De känner igen filmen Grease och artister som Michael Jackson, säger Hasse Almqvist.Livsstil
Paret funderar på utökning, i städer av storlek som Skellefteå och Umeå. Samtidigt kan de komma att släppa franchiserätten till mackrestaurangen i Luleå men stå kvar bakom det registrerade konceptet. De hade en andra mackbar, den på Home Center i Luleå. Den stängdes, hyran var för hög, säger Hasse Almqvist.Människors livsstil talar för att trenden med behov av mackor, sallader och annan typ av snabbmat står sig, tror han.- Det ska gå snabbt och får inte kosta för mycket. Jag tror det växer men branschföretagen behöver bredda sig. En del har bara luncher, säger Hasse Almqvist.Utöver inkommande gäster har flera av restaurangerna utkörning till företag och offentliga arbetsplatser. Vid tillfället laddar Dagobert 68 mackor till universitetet.
SnabbmatRestaurangbranschens
totala omsättning 2008 beräknades till 74 miljarder
kronor.Fördelning:Lunch- och kvällsrestauranger: 29,8 miljarder.Hotellrestauranger:
9,5 miljarder.Pubar, barer, nöjeskrogar:
8,8 miljarder.Trafiknära restauranger:
5,6 miljarder.Snabbmat: 9,1 miljarder.Personalrestauranger:
3,9 miljarder.Kaféer: 3,5 miljarder.Övrigt: 4,3 miljarder.Källa: Restauratören/SCBEnligt branschtidningen Fast food ökade segmentet fast food/snabbmat omsättningen 2009 med över fyra procent.
totala omsättning 2008 beräknades till 74 miljarder
kronor.Fördelning:Lunch- och kvällsrestauranger: 29,8 miljarder.Hotellrestauranger:
9,5 miljarder.Pubar, barer, nöjeskrogar:
8,8 miljarder.Trafiknära restauranger:
5,6 miljarder.Snabbmat: 9,1 miljarder.Personalrestauranger:
3,9 miljarder.Kaféer: 3,5 miljarder.Övrigt: 4,3 miljarder.Källa: Restauratören/SCBEnligt branschtidningen Fast food ökade segmentet fast food/snabbmat omsättningen 2009 med över fyra procent.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!