Ny väg under Bodenvägen

Nästa höst blir det betydligt smidigare för den tunga trafiken, men även alla andra, att ta sig mellan Storheden och de nya godsterminalerna på Tuvåkra i Gammelstad. En ny väg under Bodenvägen ska göra passagen lättare och ett nytt industriområde förbereds också.

FULL FART. Just nu arbetas det för fullt i skogen mellan Bodenvägen och Gammelstadsviken. Stora dumprar kör fyllnadsmassor ut i skogen och lägger grunden för de vägar som ska byggas. Cirka 20 miljoner kronor satsar Luleå kommun på det nya industriområdet om man räknar in vägar, vatten och avlopp.

FULL FART. Just nu arbetas det för fullt i skogen mellan Bodenvägen och Gammelstadsviken. Stora dumprar kör fyllnadsmassor ut i skogen och lägger grunden för de vägar som ska byggas. Cirka 20 miljoner kronor satsar Luleå kommun på det nya industriområdet om man räknar in vägar, vatten och avlopp.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2007-10-31 01:45
Just nu arbetas det för fullt i skogen mellan Bodenvägen och Gammelstadsviken. Stora dumprar kör fyllnadsmassor ut i skogen och lägger grunden för de vägar som ska byggas.- Den 16 september nästa är ska arbetet vara färdigt, säger Johan Burman, Berggren & Bergman, platschef för bygget som beställts av Luleå kommun.Än finns det inga färdiga hyresgäster för det nya området som döpts till Öhemmets industriområde (vad var det för fel på Tuvåkra?) men med tanke på dess placering lär det finnas gott om företag som vill etablera sig där. Läget - med närheten till
E 4, Bodenvägen, järnvägen och Storheden - är förnämligt.- Hela området omfattar cirka tolv hektar och vi bygger på cirka en fjärdedel av det i den här etappen, säger Kurt Hägglund, projektledare på Luleå kommun.Extratunnel
Kommunen satsar cirka 20 miljoner på projektet och för de pengarna får man 1,5 kilometer vägar, en 12-14 meter lång bro (över järnvägen som går från terminalområdet till Storheden och vidare till Karlsvik), vatten och avlopp (bland annat två gigantiska infiltrationsanläggningar), gång- och cykelväg (som förbinder Kyrkbyn med Notviken) samt en skoterled under Bodenvägen.Redan när järnvägstunneln under Bodenvägen byggdes passade man på att göra ytterligare en stor öppning bredvid den som tågen har använt.- Vi måste ge en eloge till de planerare som jobbade på kommunen på den tiden. De var förutseende och insåg att tunneln skulle behövas, säger Hägglund.Trafiken från Tuvåkra kommer att köra i en nedförsbacke och sedan passerar under Bodenvägen för att sedan ansluta till Ektjärnsvägen.Ny tillfart
Storheden får alltså en ny tillfart, till glädje både för yrkestrafiken och för allmänheten. Dessutom kommer cyklande och gående från Kyrkbyn att kunna nå Luleå centrum på ett betydligt enklare sätt än i dag.- Dessutom kommer passagen över Storhedsvägen att bli säkrare när vi bygger en träbro för gång- och cykeltrafiken, berättar Hägglund.Bygget av bron är än så länge i planeringsstadiet och detsamma gäller en framtida tunnel som ska ersätta järnvägsövergången vid Tuvåkra.- Järnvägsövergången är besvärlig för tågtrafiken till terminalen och för räddningstjänsten i Gammelstad och vi har bett en konsult undersöka om det skulle kunna gå att ersätta plankorsningen med en tunnel för bilarna, säger Hägglund.Öhemmets industriområde är alltså platsen där Luleås framtida industrier ska etablera sig.- De övriga ytorna kommer säkert också att bebyggas, tror Hägglund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om