Nya återbäringen dyrare för Coop

Coop Norrbotten ökade vinsten 2010. Nya återbäringen beräknas öka försäljningen i år. Fast smakar det så kostar det, mer pengar till medlemmarna påfrestar lönsamheten.

BRA ÅR. Coop Norrbotten hoppas öka försäljningen med nya systemet av återbäring.

BRA ÅR. Coop Norrbotten hoppas öka försäljningen med nya systemet av återbäring.

Foto: Linda Wikström

Luleå2011-03-15 06:00

Coop Norrbotten redovisar ett resultat efter finansnetto 2010 på 38,8 miljoner kronor, mot drygt 7 miljoner året innan.

- Vi har haft ett riktigt bra år och har bäddat för att investera och satsa 2011, säger vd Thomas Björk.

Bland investeringarna märks de redan kända planerna på att bygga butikslokaler för uthyrning på en Storhedentomt nära Expert.

Vidare ska butiken i Älvsbyn byggas om.

Tjänar pengar på pengar
Ökad vinst till trots så har inte omsättningen ökat, utan minskat, vilket förklaras med prissänkningar, neddragningar i sortimentet, stängningen av en butik i Luleå och att gränshandeln går sämre när kronan är stark och Finland sänkt matmomsen.

Medel i spargrisen
Vinstökningen förklaras i stället med effektiviseringar och förräntningen av egna pengar. Det senare kan förklaras med att försäljningen av Smedjan, som på sin tid angavs ha gett en reavinst på flera hundra miljoner kronor, innebar att föreningen kunde göra sig så gott som skuldfri samtidigt som det tillfördes medel i spargrisen. För 2010 har 13 miljoner kronor tagits in på reavinst vid försäljning av aktier och andra värdepapper samt ränteintäkter och utdelning på medlemsinsatser i KF.

Lockar och kostar
Under 2010 betalade föreningen 16,8 miljoner kronor som premiecheckar till medlemmar.

Nya systemet av återbäring infördes i slutet av året och innebär mellan en och fem procents återbäring per månad beroende på hur mycket medlemmen handlat. Enbart i december fördes på detta vis 4,1 miljoner till medlemmarna. Bra för medlemmarna. Betydligt dyrare årligen för Coop Norrbotten.

- Ja, det blir betydligt större utbetalningar av återbäring jämfört med gamla systemet. Finansieringen bygger till stor del på ökad försäljning, vi har fått nya medlemmar och jobbar med effektiviseringar, säger Thomas Björk.

I verksamhetsberättelsen skriver Thomas Björk att Coop Norrbotten räknar med att stärka sina marknadspositioner under 2011. Däremot kan lönsamheten komma att påverkas av nya återbäringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om