Nya flygledartornet klart

Kallax och F 21 har fått ett nytt flygledartorn. Det nya tornet är 34,8 meter högt. Det gör att flygledarna kan se hela start- och landningsbanan.
? Det bästa är att vi fått en bra arbetsmiljö. Här är rymligt och fint och luften känns bra, säger flygledaren Thomas Sandberg.

LULEÅ2005-03-05 06:30
Personalen i flygledartornet kämpade i många år med trånga lokaler och dålig arbetsmiljö. Det fick försvarsmakten att planera en ombyggnad och renovering av tornet. Men en utredning visade att det skulle bli billigare att bygga nytt.<br>Första spadtaget togs i januari 2003. På fredagen invigdes det nya tornet av kommunalrådet Karl Petersen.<br> ? Vi har fått bättre disponering, bland annat har datorerna fått ett eget rum. På det sättet slipper vi ifrån värmen och bullret från dem, säger meteorologen P-O Jakobsson.<br>Han är chef för de sammanlagt sju meteorologer och tre assistenter som arbetar med att göra väderprognoser.<br>Ser långt<br> ? Det är bra utsikt härifrån, vi kan se röken från fabrikerna i Piteå, vi ser Älvsbymasten och Rödkallens fyr. Och vi kan se dimman när den rullar in från havet, det är bra för oss när vi ska göra prognoser, säger P-O Jakobsson.<br>Högst upp i tornet huserar flygledarna. En av dem är Thomas Sandberg. Han talar om hur arbetsmiljön blivit mycket bättre med det nya tornet.<br> ? Vi pratar mycket i vårt arbete och därför är det viktigt att vi har bra luft. Men i det gamla tornet var luften mycket torr, speciellt på vintrarna. Därför gick många av oss omkring och harklade, det kändes lite obehagligt.<br>I det nya tornet är luften fräsch med hjälp av luftfuktare. Och det är något som Thomas Sandberg uppskattar. Han talar också om hur säkerheten blivit mycket bättre i det nya tornet.<br>Som en skorsten<br> ? I det gamla tornet var kabelschaktet öppet. Om det hade uppstått en brand hade schaktet fungerat som en skorsten. Nu är det helt annorlunda, kabelschaktet är en säkerhetssektor, hisschaktet en annan och trappan ytterligare en. Det är bra ur brandskyddssynpunkt, säger Thomas Sandberg.<br>Det nya flygledartornet är det tredje på Kallax/F 21. Lennart Åström har arbetat i alla tre.<br> ? Det första tornet fanns ovanpå en byggnad intill start- och landningsbanan. Det tornet byggdes 1943. Då användes radiotelegrafi för att komma i kontakt med flygplanen.<br>Åström berättar om det lilla tornet som bara hade en yta på 10 kvadratmeter. Det fungerade bra men så kom krav på att använda radar. Och för att rymma den utrustningen byggdes ett nytt torn som togs i bruk 1973. Det är det tornet som nu ersatts av ett nytt.<br> ? Det är den tekniska utvecklingen som gör att man med jämna mellanrum måste bygga nya flygledartorn. Och vi borde ha byggt nytt för länge sedan. Personalen har haft det besvärligt eftersom det det har varit trångt på grund av alla datorer och annan utrustning, säger Lennart Åström.<br>I nästa vecka börjar arbetet med att riva det gamla tornet.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om