Nya terminalen är i gång
Det tog åtta månader från det att skogsmaskinerna började avverka träden.I går togs den nya terminalen i Gammelstad i skarp drift.- Den är faktiskt litet mindre än den gamla terminalen, men betydligt rationellare, säger Jan Bergström som är operativt ansvarig för DHL:s terminaler i Gammelstad och i Skellefteå.
Flytten till den nya terminalen har varit efterlängtad av många, både anställda och människor som bor i närheten av den gamla terminalen vid järnvägsstationen i centrum. Lastbilstrafiken har förorsakat problem och en flytt av verksamheten har diskuterats i flera decennier.
- Vi har jobbat med det i så många år, säkert i 20 års tid. Det är framförallt av arbetsmiljöskäl, vi har haft utomhusklimat i vår gamla terminal. Ibland har det varit kallare inomhus än det varit utomhus, säger Jan Bergström.
Hädanefter kommer de anställda att få jobba i ett varmare klimat. Den stora hallen värms med fjärrvärme. Vintertid ska det vara +12-15 grader varmt i hallen. 27 personer är anställda vid DHL i Gammelstad. Dessutom besöks terminalen varje dag av cirka 60 chaufförer från olika åkerier.
Inom synhåll ligger Cargonets kombiterminal, där gods lastas om från järnväg till lastbil. Varje vecka kommer cirka 60 trailers från kombiterminalen till
DHL:s terminal. När kombiterminalen byggdes så räknade många med att DHL snart skulle flytta ut sin verksamhet från centrum. Att det har dröjt beror på flera orsaker.
- 70 miljoner är en väldigt stor investering. I en stor organisation som Deutsche Post, som äger DHL, så ska det passera många människor innan beslut tas, konstaterar Jan Bergström.
På sluttampen gjorde Deutsche Post en genomgång av alla sina terminaler i Europa, vilket fördröjde flytten ytterligare. Det 40 år långa hyreskontrakt som tecknades 1969 av dåvarande ASG och SJ har också spelat in. Det skulle egentligen ha löpt ut först 2009.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!