Beslutet som trädde in fredagen den 21 februari ska öka synligheten av A-traktorer i trafiken genom att få förare att tänka mer på var de sätter skylten samt att den ska vara ren och framför allt hel. Eftersom de så kallade EPA-traktorerna får färdas i max 30 kilometer i timmen kan de utgöra en risk i trafiken om andra bilister inte kan se dem.
Bötesbeloppet för en felaktig, trasig eller felplacerad LGF-skylt var tidigare 500 kronor men höjs nu till 1 500 kronor.
Ungdomar i Luleås gymnasieby menar däremot att beslutet kan göra mer ont än gott.
– Man syns i trafiken fast man har en skylt som kanske inte är helt synlig, säger Vira Callenberg, 16 år.
På en del fordon kan skylten vara invikt eller på något sätt avklippt vilket är det Polisen och Transportstyrelsen räknar som en icke-komplett LGF-skylt.
– Jag har faktiskt aldrig blivit stoppad för något. Men så här mycket i böter är bara löjligt för en sån liten grej, säger Melvin Lundström.
Kompisen Leo Strålberg, 16, nickar instämmande.
– Min skylt är i godkänt skick men jag vet att en del kommer vara rädd ifall deras skylt inte är helt godkänd, säger han.
En LGF-skylt måste vara placerad längst bak på vänster sida alternativt i mitten av fordonet. Nederkanten på skylten måste vara minst 60 centimeter från marken och som högst 180 centimeter samt att spetsen på triangeln ska peka uppåt.