Luleå kommun planerar för att det i framtiden ska kunna byggas en kustjärnväg till Kalix. Tidigare planerade kommunen att kustjärnvägen skulle gå längs med Haparandavägen förbi Porsön och vidare mot Rutvik vid E4.
Nu föreslås en ny sträckning för att minska barriäreffekten som kustjärnvägen hade inneburit på Porsön. Det framgår av det reviderade förslaget till ny översiktsplan som kommunstaben tagit fram.
Befintlig järnväg används fram till Sunderby sjukhus, därefter viker kustjärnvägen av norrut genom skogsområdet. I höjd med Nickbyn kommer järnvägen att ansluta till E4. Kustjärnvägen går öster om E4 men korsar vägen i höjd med Råneå. Från Råneå fortsätter kustjärnvägen väster och norr om E4 in i Kalix kommun. I Råneå och Töre byggs plattformar för persontrafik.
Utvecklingen av Luleå hamn och Hertsöfältet aktualiserar en ny vägförbindelse med E4, Norrleden. Norrleden ska gå från E4 vid Haparandavägen, passera norr om Hällbacken och Dalbo, över Revelsudden, norr om planerade nya bostadsområdet Hertsöheden med en anslutning till Hertsövägen. Norrleden planeras att dras i samma stråk som den nya kraftledning som Vattenfall vill dra till Hertsöfältet.
Två olika korridorer finns alltjämt avsatta för Norrbotniabanan, även om Luleå kommun föredrar det östra alternativet som innebär att Norrbotniabanan passerar flygplatsen och går på en bro över Sandögrundet vidare in till Luleå C. Många av fritidshusen på Hamnholmen kommer att påverkas negativt om Norrbotniabanan dras i det östra alternativet.
På lång sikt kan Svartöberget bebyggas med bostäder, kontor och handel. En förutsättning är att Cementa flyttar sin verksamhet och att isbrytarna och kryssningsfartyg får nya kajplatser i Luleå hamn.
I översiktsplanen pekas områden ut för ny bostadsbebyggelse. Munkebergs strand och Skutviken/Röda havet förutsätter att vattenområden fylls igen. I centrum planeras för bostäder vid järnvägsstationen, Östra stranden samt i området vid Kuststad och kvarteret Fågeln.
Hertsöheden är det enda området i översiktsplanen som rymmer en större mängd småhustomter och flerbostadshus.
Hällbacken och Dalbo ska utökas med mera mark för bostäder, kontor, handel och annan verksamhet. I Rutvik pekas tre områden ut för bostäder samt två områden för verksamheter.
I kyrkbyn i Gammelstad pekas ett område ut, förutsatt att brandstationen flyttas och att VA-kapaciteten byggs ut. Området mellan Antnäs och Alvik pekas ut för ny bebyggelse, vilket skulle öppna för att byarna byggs ihop. I Södra Sunderbyn pekas Bränslan ut för bostäder samt två verksamhetsområden nära sjukhuset.
Kommunen avser att lösa in fritidshusen i Sinksundet väster om Bensbyvägen, då området ska förvandlas till ett grönområde. En ny bro föreslås mellan Hällbacken och Björkskatan.
I översiktsplanen pekas områden ut för industrier och annan störande verksamhet. På Porsön pekas två områden i anslutning till Haparandavägen ut.
Längs väg 97 planeras för ett område vid Kyrkåkra samt ett område på norra Storheden.
Norrbotniabanan påverkar exploateringen av två områden, om det västra alternativet väljs kan inte områdena vid Notviksstallarna eller Karlshäll förverkligas, då marken kan behövas för järnvägen.
Kommunstyrelsen ska behandla den reviderade översiktsplanen den 12 april. Under våren kommer översiktsplanen att ställas ut för granskning.