Oenighet försenar laxflyget

Korean Air har börjat flyga norsk lax mellan Oslo och Seoul. Flygningarna går en gång i veckan via Anchorage i Alaska.
Samtidigt står det klart att flygningarna från Kallax till Tokyo och Seoul kan dröja flera månader, kanske till efter sommaren.

LULEÅ2004-04-21 06:30
Laxflyget från Kallax till Asien skulle ha kommit igång strax efter årsskiftet. Men fortfarande har inga reguljära turer kommit igång. Enligt Nordnorsk Spedition i Narvik beror det på oenighet om innehållet i kontraktet.<br> ? Vi har inte varit överens om vem som ska ha ansvar för laxen om det uppstår problem med ett flygplan. Vem ska i det läget betala frakten av fisken? säger Stig Winter på Nordnorsk Spedition.<br>Överrens<br>Stig Winter säger att Nordnorsk Spedition och Polar Air Cargo efter många förhandlingar kommit överens. Nu återstår bara undertecknadet av kontraktet. <br>Och det ska ske den här eller nästa vecka. Men det kommer att ta tid innan fraktflyget kommer igång. Enligt Winter kan det ta flera månader.<br> ? Korean Air har börjat flyga norsk lax från Oslo till Seoul. Flygningarna går en gång i veckan. Och de här turerna har gjort att priserna pressats. Därför måste vi börja om från början, göra nya prislistor och gå ut med nya erbjudanden, säger Stig Winter.<br>Du säger att Korean Air redan är igång med att flyga norsk lax till Seoul. Varför skulle de norska fiskeföretagen välja att flyga via Kallax när det redan finns ett reguljärt fraktflyg?<br> ? Det är 150 mil från Nordnorge till Oslo. Men det är bara 50 mil från Nordnorge till Luleå och Kallax. Därför är det billigare att frakta fisken från Luleå. Dessutom sparar man tid genom att lastbilstransporterna blir kortare. Och så går det mycket fortare att frakta lax från Luleå till Asien än från Oslo till Asien via Anchorage.<br>Intresserade<br>Stig Winter säger att det är dessa fakta som gör att norsk fiskeindustri fortfarande är intresserat av flygfrakter från Kallax.<br> ? I ett första skede ska vi få ett kontrakt med Polar Air Cargo och det ska ske inom kort. Sedan ska vi få avtal med olika leverantörer. Och hur lång tid det tar är svårt att säga.<br>Handlar det om en eller ett par månader?<br> ? Jag kan inte säga något om det, allt beror på hur förhandlingarna går.<br>Kan det innebär att flygningarna inte kommer igång förrän efter sommaren?<br> ? Det är möjligt att det blir så. Men när det sker kommer vi troligen att flyga över Ryssland, över den så kallade norra rutten. Det innebär mycket korta transporttider, säger Stig Winter på Nordnorsk Spedition.<br>jackie.bortz@kuriren.com<br>0920/375 78
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om