OK för järnvägen
Den första miljökonsekvensbeskrivningen för bygget av Norrbotniabanan är klar. - Det finns inga större komplicerade frågor för att kunna bygga, konstaterar Norrbotniabanans projektledare Tomas Gustafsson.
Efterhand som utredningsarbetet avancerar kommer miljökonsekvensbeskrivningar på andra sträckningar att granskas av länsstyrelsen. Närmast gäller det järnvägsutredningarna för sträckorna Robertsfors-Skellefteå-Ostvik samt delen länsgränsen-Piteå.För järnvägsutredningen på sträckan Södra Gäddvik-Luleå väntas miljökonsekvensbeskrivningen kunna inlämnas i oktober i år.Banverket beräknar att överflyttning av trafik till Norrbotniabanan från väg, flyg och sjöfart minskar transportsektorns utsläpp av koldioxid med cirka 114.000 ton per år. Störst minskning kommer från lastbilstransporter som flyttas till järnväg. Under banans livslängd motsvarar de minskade koldioxidutsläppen en vinst för samhället på 2,2 miljarder kronor, enligt Banverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!