I föreningens årsredovisning för 2013 konstateras att besöksfrekvensen i butikerna minskar och försäljningen av livsmedel tar stryk. Förklaringen ser föreningen i de konkurrerande matbutikernas längre öppethållande.
Ett nytt koncept för snabbmat, Quick to go, ses som ett sätt att få in kunder i OK-mackarna.
Vd Staffan Magnusson pekar på försök i annan del av landet som slagit väl ut. Först ut för OK Norrbotten blir stationerna i Älvsbyn och Gällivare. De ska byggas om invändigt och utvändigt. Nära kassan möter sallader, smörgåsar, pizza och panini. En del av utbudet ska produceras på plats. En stor lounge ska finnas.
Efterhand kan andra OK-stationer byggas om.
Nästa grepp, som redan inletts, är ökad kundservice. Då omfattas alla OK-butiker i länet i rask följd. Det konceptet kallas Smart och liknar Toyotas Lean-modell, med ständiga förbättringar.
– En del i det här är bättre ordning och reda och välfyllda hyllor. Det ger mer tid åt kunderna, exemplifierar Staffan Magnusson.
OK Norrbotten redovisar en vinst, ett resultat efter finansnetto, för 2013 på över tolv miljoner kronor, bättre än året innan.
Försäljningen av drivmedel håller sammantaget ställningarna. Bensin minskar och diesel ökar. I Sverige som helhet är trenden sämre. Staffan Magnusson utgår ifrån att OK Norrbotten tagit marknadsandelar i länet.
– Ett väldigt bra år, summerar han.