Ökad konkurrens på kustbussarna
Sedan tidigare finns busstrafik längs Norrlandskusten som offentligägda Länstrafiken beställt. Efter nyår startar helt kommersiell busstrafik på Luleå-Umeå.
Från 10 januari inleder Centrala Buss i Norrbotten trafik på Luleå-Umeå. Tre nya bussar har köpts in.Vardagar ska det gå tre bussar åt vardera håll. På söndagar två. Centrala Buss i Norrbotten ägs av många små bussföretag och de som ska utföra den här trafiken är Alviks trafik och Brändöbussen. Från Umeå finns möjlighet för resenärer att hoppa på bussar från Ybuss som redan tidigare går på Umeå-Stockholm.Den nya kusttrafiken i de nordligaste länen ska alltså bedrivas samtidigt med de upphandlade kustbussarna.Det ska gå att räkna hem, enligt Leif Drugge, vd i Centrala Buss i Norrbotten.- Den kommersiella trafiken kompletterar den andra så att kunder får ökade resmöjligheter. Huvudmännen och branschen jobbar mot ökade marknadsandelar på kollektivtrafik, säger Leif Drugge.- Vi tänker inte ändra på grund av det här. Vi får överväga om det blir fler kunder totalt, och att det då räcker åt alla, eller om det blir en annan effekt, säger Arne Andersson, vd i Länstrafiken i Norrbotten.SJ har lagt ner kommersiella tåget Luleå-Umeå medan offentligt ägda Norrtågs satsning, om ett år, innebär tre tåg per dag på Luleå-Umeå. Det avskräcker inte Centrala Buss. Tågen missar Piteå och Skellefteå medan bussarna går till kuststäderna och kan stanna i små samhällen längs kusten, resonerar Leif Drugge.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!