Oklar finansiering för miljardprojektet

Projekt Malmporten är det största muddringsarbetet i Sverige sedan Göta kanal och ska göra Luleå hamn till Europas modernaste. Men finansieringen är fortfarande inte löst.

Expansion. Projekt Malmporten kommer att drastiskt öka Luleå hamns kapacitet. Fartyg nästan fyra gånger större än för närvarande kommer att kunna användas för transport till och från Luleå. Enligt Anders Björnström beräknas kostnaden för muddringen bli 1,65 miljarder kronor.

Expansion. Projekt Malmporten kommer att drastiskt öka Luleå hamns kapacitet. Fartyg nästan fyra gånger större än för närvarande kommer att kunna användas för transport till och från Luleå. Enligt Anders Björnström beräknas kostnaden för muddringen bli 1,65 miljarder kronor.

Foto: Linda Wikström

Luleå2016-06-17 05:00

– Projektet står nu och väger. LKAB säger nej till medfinansiering. Vi har stora omkostnader med vår egen hamn, säger Anders Björnström som är logistikchef på LKAB.

LKAB var med och betalade 14 miljoner kronor för provmuddringen som genomfördes förra året. Men Anders Björnström säger att LKAB inte tänker vara med och betala för utbyggnaden av farlederna.

– Vi tycker att sjöfarten ska liknas med järnväg och väg. Och därför ska staten, alltså Trafikverket, stå för muddringen. Inte LKAB, säger han.

Projekt Malmporten är en utbyggnad av farlederna in till Luleå hamn. Som det ser ut nu är kapaciteten för hamnen att ta emot större fartyg begränsat av bottendjupet.

– Det ursprungliga farledsdjupet finns inte längre. Det minskas hela tiden på grund av landhöjningen. Så man måste ju göra något förr eller senare. Helst förr, säger Anders Björnström.

Genom att öka djupet till 15 meter skulle hamnen kunna ta emot upp till tre gånger så stora fartyg. I dag kan fartyg med en lastkapacitet på 55 000 ton ta sig in i hamnen. Projekt Malmporten skulle tillåta att fartyg med en kapacitet på 150 000 ton skulle kunna användas.

Henrik Vuorinen är vd för Luleå hamn och håller med om att det är Trafikverkets sak att betala för muddringen.

– Trafikverket vill att staten ska betala för muddring som sker på statligt vatten och att vi betalar för den del som ligger i hamnen. Vi tycker att den miljard som vi redan satsar på land är tillräcklig självfinansiering. Om staten bygger en järnväg så bygger de också ett stationshus, säger han.

Men Henrik Vuorinen säger att alla aktörer drar åt samma håll och att projektet absolut blir av. Hur finansieringen delas upp är ett senare problem. Först väntar ett beslut från miljödomstolen.

– Vi har kommit överens och delat upp projektet fram till nu. Nästa del är att vänta på miljödomstolen. Utan miljötillstånd blir det ju inget projekt, säger han.

Anders Björnström tror inte heller att projektet riskerar att läggas ned.

– Det som är på gång nu är att vi har skickat in en avsiktsförklaring på remiss. Jag tvivlar inte på att det genomförs

Fakta

Projekt Malmporten innebär att omkring 20 miljoner kubikmeter material ska grävas ut i Bottenviken och kvarken.

Bottendjupet ska ökas till 15 meter och farlederna ska breddas

Idag har Luleå hamn ett maxdjup på 10,9 meter och 600-700 anlöp per år med 8-9 miljoner ton gods.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om