Oklara och felaktiga data förbryllar haverikommissionen

Haverikommissionen har hittat felaktiga data i de "svarta lådor" som fanns i det postflygplan som kraschade i fjällen i januari.

Luleå2016-03-09 13:01

Haverikommissionen håller presskonferens i Luleå på onsdagen.

Jonas Bäckström har haft ansvaret för haverikommissionens arbete.

Bäckström berättar om haverikommissionens funktion. Han poängterar att avsikten med utredningarna är att undvika olyckor i framtiden.

– Utredningen är inte avslutad, slutrapporten kommer i december, säger Bäckström.

– Vi har inte alla svar.

Men kommissionen ville ändå redovisa hur långt man kommit hittills.

Planet var på väg till Tromsö och flög längs den svensk-norska gränsen. Norsk flygledning hade hand om turen.

Besättningen hann skicka ut ett nödanrop men hann inte ge någon information om vad som hade hänt.

Haverikommissionen var på platsen dagen efter olyckan. Man samarbetade bland annat med polisen i Gällivare och Arméns jägarbataljon.

Man har hittat flygplanets "svarta lådor" under bärgningsarbetet.

– En av dessa registrerar piloternas röster men även andra ljud som hörs i flygplanet.

– Det är en komplicerad och omfattande utredning detta, säger Jonas Bäckström.

Nicolas Seger redogör för händelseförloppet i stora drag:

– Bränslemängden räckte för 2 timmar och 40 minuter och det fanns ingen risk för isbildning eller andra väderproblem.

Flygningen startade 23.09 och går planenligt fram till strax innan kraschen. Plötsligt hörs befälhavaren ropa till och en ljudvarning för autopiloten aktiveras. Motorerna registrerar ett lågt oljetryck.

17 sekunder efter det första larmet överskrids den högsta tillåtna farten 370 knop och ytterligare 16 sekunder senare ropar piloterna Mayday.

Farten ökar till över 508 knop och det är den sista registreringen innan kraschen.

Roderinställningarna gör att planet svänger åt vänster och besättningen är aktiv under hela förloppet. Piloterna gör alltså allt för att undvika kraschen.

De "svarta lådorna" som egentligen är oranga, har analyserats i Frankrike.

Minnesenheterna har registrerat fakta som inte stämmer med planets verkliga rörelser. Bland annat stämmer inte tippvinkeln. Haverikommissionen har räknat om tillgängliga fakta och fått en annan tippvinkel.

– Vi har inte några färdiga svar, säger Jonas Bäckström.

– Men vi vet att strax efter att minnesenheterna började visa felaktiga värden, reagerade besättningen och kopplade ur autopiloten.

Haverikommissionen har lagt ner mycket arbete på att få fram sanna fakta. Man vet inte varför värdena inte stämmer.

Haverikommissionen släpper idag en statusrapport som innehåller rena fakta och inte några slutledningar om varför planet kraschade. Slutrapporten kommer i december.

Läs mer: Varför girade postflygplanet?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om