Oklarheter kring stöd

Företagens transportbidrag hänger bland molnen. Försämrade villkor gäller från nyår, men hur de ser ut är inte klart.
- Det skapar osäkerhet för företagen, säger landshövdingen P-O Eriksson.

LULEÅ2007-01-05 06:00
Det är i de fyra nordligaste länen som transportbidrag utgår för vissa typer av transporter och branscher.
För 2005 utgick 106,6 miljoner kronor till företag i Norrbotten och för 2006 blir det sannolikt mer. Motivet till bidraget är att det ska medverka till att jämna ut nackdelen med långa avstånd.
Transportbidraget är inget företagen kan ta för givet. Förra regeringen ändrade för något år sedan villkoren drastiskt för att veckan efter ändra sig. Och innan regeringsskiftet i år framgick det att villkoren stod inför att ändras. Detta gäller alltjämt. Fast nya regeringen har inte skickat sitt förslag till EU-kommissionen.
- Vi hoppas få iväg det i januari, säger Britta Saxton, vid näringsdepartementet.

Arbeta i ovisshet
EU-kommissionen ska studera förslaget och möjligen godkänna det. Om så blir fallet kommer det tillbaka till regeringen, som kan fatta beslutet. Britta Saxton tror att det hela är klart i mars-april. Företagen får arbeta i ovisshet till dess.
- Det är naturligtvis jättesvårt för företagen, säger hon.
På hemsidan för Nutek, som hanterar transportbidraget, beklagas väntetiden. Likaså hos företag.
- Det är aldrig bra att inte veta villkoren. Det här har valsat omkring alldeles för länge, säger Jens Bengtsson, chef vid Gestamp Hardtech i Luleå.
Norrbottens landshövding
P-O Eriksson är inte nöjd. Oklarhet ställer till det när företagen ska offerera till sina möjliga kunder, resonerar han.
Nya villkoren väntas innebära en försämring. Här har det talats om att in-transportstödet ska bort. För 2005 utgick sammantaget 13 miljoner kronor till företag i Norrbotten för denna del av transportbidraget.
- Företag är beroende av att få in råvaror eller komponenter till sin produktion men EU har en restriktiv syn på det här med bidrag till det. Vi hävdar att stödet är viktigt för att minska nackdelen med avstånden, säger P-O Eriksson.
Han och andra landshövdingar i nordligaste länen fattade pennan och skrev till nye näringsministern Maud Olofsson. Där påtalade hövdingarna allmänt sin oro för försämringar av transportstödet. Sådana hotar sysselsättningen, hette det.
Fast hos näringsdepartementet finns inte mycket hopp att inhämta.
- In-transportstödet är inte enligt riktlinjerna i EU. Vi får se om det finns utrymme för diskussion med kommissionen, säger Britta Saxton.

Dåliga tecken
Gestamp Hardtech omfattas för sin del i högre grad av ut-transportstödet än in-stödet. Fast chefen Jens Bengtsson ser dåliga tecken när villkoren hela tiden ses över.
- Det är klart man blir orolig.
Britta Saxton nämner säger att även zonerna för var transportbidraget gäller kan komma att ändras. Vissa kommuner kan bli förlorare. Vilka anges inte.
- Av vad jag förstått berör det inte Norrbotten, säger P-O Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om