Olika villkor för skrotfirmorna

Vissa skrotfirmor måste ha det nya miljötillståndet, andra inte. Och Inge Johansson, avdelningsdirektör vid miljöskydd hos länsstyrelsen, anser att Sverige gått för långt, i och med tillståndskravet. -Det är så byråkratiskt.

LULEÅ2008-01-23 01:45
Grunden är en ny förordning där skrotfirmor som tar hand om personbilar behöver göra en anmälan av sin verksamhet medan de som skrotar lastbilar, snöskotrar och motorcyklar måste gå mycket längre, och ha tillstånd.För att uppfylla det senare kravet krävs ett omfattande arbete, och årligen kostar det pengar att upprätthålla miljötillståndet.Inge Johansson säger att länsstyrelserna är tämligen eniga om att villkoret med miljötillstånd inte behövs. Miljön blir inte bättre, kommunerna utövar redan tillsyn på den här typen av företag.-Nog kan jag förstå att det här påverkar de små företagen kraftigt. Vi har pratat med Företagarnas Peter Nordbladh om det här. Vi har också talat med Naturvårdsverket om hur vi ser på det. De har ju varit med i arbetet inför den här lösningen, och de får väl påverka regeringen, säger Inge Johansson.Längre än EU
Nya förordningen har grund i EU-krav men enligt Inge Johansson gick Sverige längre än kravet, vilket han inte förstår skälet till.-Det räcker om alla skrotfirmor omfattas av krav på anmälan, anser han.Slår olika
Enbart i Norrbotten slår kraven olika. Som läget är nu ska tre företag i Luleå; skoterdemonteringen i Måttsund, skoterdemontören Lennart Skogqvist samt Eero Tallus, Norra Prästholm, gå igenom processen med miljötillstånd.Utöver myndighetskrav har företag sedan ett 20-tal år i hög grad låtit certifiera sig, för att ha bättre chans till jobb.-Det har visat sig inte ha den betydelse man trott. Det sker upphandlingar där de som certifierat sig får se jobben gå till den som var billigast, men inte certifierad, beskriver Inge Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om