Omtvistade Luleåvägen lagas inte – biltrafiken stoppas

Vägen ut mot isbrytarna, Malmhamnsvägen, är i dåligt skick.
Nu har Trafikverket bestämt sig för att agera – och stoppa fordonstrafiken på vägen.
– Det finns ju en skylt, men folk kör där ändå, säger projektledaren Ulf Öhman.

Malmhamnsvägen är i risigt skick och hamnar utanför Trafikverkets framtida stängsel. Istället hänvisas fotgängare till asfalteringen närmare vattnet.

Malmhamnsvägen är i risigt skick och hamnar utanför Trafikverkets framtida stängsel. Istället hänvisas fotgängare till asfalteringen närmare vattnet.

Foto: Herman Öberg

Luleå2025-05-20 19:00
  • Trafikverket planerar att stänga Malmhamnsvägen i Luleå, en omtvistad väg som är i dåligt skick och ofta används olämpligt för biltrafik.
  • Vägen, som ägs delvis av Trafikverket och LKAB, har varit föremål för klagomål från både bilister och fotgängare.
  • Istället för att reparera vägen, kommer Trafikverket att stänga den som en del av sitt arbete med järnvägen, och hänvisa fotgängare och cyklister till en ny väg närmare vattnet.

På flera sätt är det en omtvistad väg.

För det första är det ofta biltrafik på det som egentligen är en gång- och cykelväg.

– Jag tror att många har glömt bort att man inte får köra där, säger Ulf Öhman.

För det andra är det en dålig väg med många hål och skavanker.

– Den är i dåligt skick, hela sträckan – och när det inte är vi som äger vägen kan vi inte göra investeringar i den. Men den skulle behöva betydligt mycket mer kärlek än så där, säger Luleå kommuns gatuchef, Patrik Ruumensaari.

Skicket på vägen märks inte bara för de som olovligt kör bil där, utan även för fotgängare och cyklister.

Helena Åsén lämnade in ett så kallat Luleåförslag där hon uppmanade kommunen att snygga till vägen.

– Jag tänker på turisterna som vi får hit till Luleå, som kommer med fartyg och lägger till i kajen som ska behöva se den här trasiga vägen och allt skräp som ligger efter kajkanten, säger Åsén.

Problemet med Luleåförslaget är att det inte är kommunens väg. Det är en enskild väg där Trafikverket äger en del och LKAB en sträcka. Kommunen sköter plogning och lagar potthål.

Nu berättar Trafikverket att man har planer på att göra förändringar. Men inte genom att rusta upp vägen, utan genom att stänga den.

Patrik Ruumensaari, gatuchef Luleå kommun.
Patrik Ruumensaari, gatuchef Luleå kommun.

I och med Trafikverkets omfattande arbete med järnvägen, som en följd av industrisatsningarna här, planerar man att även förbättra intrångsskyddet vid bangårdarna.

"Det vi planerar är att sätta staket i gränsen för Trafikverkets fastighet och det innebär att Malmhamnsvägen till stora delar hamnar på den sida där Järnvägsverksamheten pågår och allmänheten kommer inte längre kunna nyttja Malmhamnsvägen på det sätt som den gör i dag", skriver Ulf Öhman i ett mejl och utvecklar sedan:

"För att boende och besökare fortsättningsvis ska kunna använda sträckan kommer vi i samarbete med Luleå kommun (som är markägare på del av sträckan) anordna så att det ska vara möjligt att promenera på sträckan."

Och tunga trafiken som kör till Cementa?

– Cementa har inget servitut att köra över vår mark, utan ska egentligen åka en annan väg. Vi har en dialog med Cementa eftersom vi kommer stänga av en del av järnvägen när vi bygger om hela Luleå C i och med industrisatsningarna.

Gång- och cykelvägen som finns i dag kommer inte längre användas.

Istället ska fotgängare och cyklister hänvisas utanför staketet, närmare vattnet.

– Det är asfalterat och färdigt mot kajen och inga bilar kommer kunna åka där. 

Malmhamnsvägen är i risigt skick och hamnar utanför Trafikverkets framtida stängsel. Istället hänvisas fotgängare till asfalteringen närmare vattnet.
Malmhamnsvägen är i risigt skick och hamnar utanför Trafikverkets framtida stängsel. Istället hänvisas fotgängare till asfalteringen närmare vattnet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!