Planen för framtiden arbetas fram och beslut om den väntas kunna fattas inom kort.
I en framtid ska Scania årligen tillverka 150.000 fordon, en väldig ökning mot utfallet tidigare. Det har föranlett översyn av bland andra dotterbolaget Ferruform, som levererar delar till tunga fordon.
Kuriren har berättat att Luleåföretaget, trots ökad produktion i koncernen, inte planeras växa i antalet anställda.
Grunden är att ha viss tillverkning i Luleå och avsluta annan produktion.
- Det är oroligt, en oro för jobben helt enkelt. Vad blir kvar? Företaget säger "det är bara stödaxlarna som ska ut". Samtidigt har de tagit hit två verksamhetschefer från Södertälje, och så gjorde de när de lade ner i Falun, säger en anställd.
550 jobb
Det pågående arbetet ska enligt företaget utmynna i ökad effektivitet, kvalitet och leveranssäkerhet.
I personaltidningen har Ferruform redovisat 550 anställda 2010.
Det finns fler. Riktmärket anges till 2015 och alltjämt 550 anställda. Takten i tillverkningen ska ha ökat markant.
- Scania är vår huvudkund och så förblir det. Allt krut ligger på bakaxelbryggor, sidobalkar, stötfångare och tvärbalk. Det betyder inte att vi inte kommer att tillverka något annat men de här är viktigast. Vi tror att man genom att specialisera sig blir bättre på vad du gör. Vi vill vara så öppna som möjligt, det vi gått ut med är ett tänkbart scenario, hur fabriken kan komma att se ut. Ambitionen är inte att krympa. Konkurrenterna förbättrar sig hela tiden och att vara lika bra som tidigare är att tappa, säger vd Lennart Wiksten.
Tillverkningen av stödaxel - en extra axel, icke drivande - försvinner på sikt, som det ser ut nu, uppger han.
Vad som händer i övrigt återstår att se.