Osaltat värt 1,3 miljoner

En osaltad räkning på 1,3 miljoner kronor är värd pengarna, bedömer Vägverket. Merkostnaden för att minska saltningen på E 4-sträckan Rosvik - Rutvik gav nämligen bra resultat.
- Vi överväger att utöka försöket, säger Helena ­Eriksson, chef vid Vägverkets vägunderhåll.

LULEÅ2006-05-11 06:00
Ingen riktigt allvarlig olycka har under vintersäsongen inträffat på den 25 km långa sträckan. Statistiken visar att antalet svårt skadade minskat. Däremot har antalet lindrigt skadade ökat. Singelolyckorna, nio till antalet, är fler än vanligt.
Sammantaget rätt bra men utfallet är inte sådant att det går att dra säkra slutsatser. Försöket fortsätter därför ytterligare två vintrar, har Vägverket beslutat.
Salt på vägarna river upp inte bara is utan även sår hos bilisterna. Samtidigt ses saltet som del i trafiksäkerhet och väghållning.
I Norrbotten använder Vägverket salt på E 4 och väg 97, på delen Luleå-Boden. Måttet för att använda salt är att det ska passera 2.000 fordon per dygn på vägen. Det gör att den stora Europavägen och pendlingsstråket mellan de nämnda städerna kommit i fråga.
På E 4 mellan Rosvik och Rutvik prövade Vägverket gångna vintern att minska på användningen av salt. Omkring 24,5 ton salt sparades in. Andra metoder och nyinköpt utrustning användes istället vilket gav en merkostnad på 1,3 miljoner kronor.
- I dagsläget tycker vi att det är värt pengarna. Merkostnaden krymper till kommande vinter i och med att inköp av iskross är avskrivna, säger Helena Eriksson.

Oftare plogat
Den iskross hon talar om, och som användes på sträckan, är den rulle med taggar som monteras längst fram på lastbil och som varit en syn på norrbottniska vägar i vinter. Krossen tuggar sönder is, som kan plogas undan. Idén är hämtad från Finland. Vidare har det allmänt plogats mer än vanligt mellan Rosvik och Rutvik gångna vintern.
Utöver att fortsätta med försöket på den sträckan tittar Vägverket efter liknande sträckor att testa den alternativa metoden på. En sådan sträcka bör likt fallet Rosvik-Rutik ha mitträcke och vara tillräckligt lång för att ha ett värde som teststräcka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om