Östra driver sig själv

Personalen tar över driften av Östra skolan. Den nya driftsformen införs troligen vid årsskiftet.
? Vi har en pedagogik som vi vill fortsätta att driva. Och med intraprenad får vi möjlighet att utveckla den. Det känns mycket positivt, säger läraren Krister Andersson.

LULEÅ2006-04-08 06:30
Diskussioner om intraprenad eller inte har förts på Östra skolan under det senaste året. Det är en grupp lärare som drivit frågan. En av dem är Krister Andersson.<br>&nbsp;? Vi ingår i en stor organisation i dag med en ekonomi som vi har svårt att överblicka. Men om vi skulle få ta över driften skulle allt bli annorlunda. Då skulle vi lärare få större inflytande.<br>Andersson talar också om hur intraprenad, att personal driver en kommunal verksamhet, har stora fördelar på många sätt.<br>Inget inflytande nu<br>&nbsp;? Nu styrs verksamheten uppifrån, det innebär att pengar sipprar ned till oss utan att vi har något inflytande över hur de ska användas. <br>Han talar om den speciella pedagogik som man tillämpar på Östra skolan, en pedagogik som lärarna vill slå vakt om. <br>&nbsp;? Den som äger pengarna kan fatta beslut om verksamhetens inriktning och det tilltalar mig. Om vi får ta över verksamheten för skolan kommer vi att kunna spara pengar och göra investeringar i det som vi tror på. <br>Du talar om de fördelar som intraprenad innebär. Men finns det inga nackdelar?<br>&nbsp;? Jag ser bara en nackdel: om man har en intraprenad måste alla som arbetar här ha en samsyn ? annars fungerar det inte. Och det kan bli problem här eftersom alla inte stöder tankarna på intraprenad. Men jag tror att det går att lösa de problem som kan uppstå, säger Krister Andersson.<br>Positiva rektorer<br>Kuriren försökte få kommentarer av de lärare som inte vill att intraprenad införs på Östra skolan. Men samtliga tillfrågade tackade nej till att uttala sig. Däremot uttalar sig skolans två rektorer mycket gärna. Det gäller Riitta Kotavuopio-Olsson och Eje Larsson som är positiva till förslaget om att skolan ska drivas av personalen. <br>&nbsp;? I dag har vi ingen möjlighet att arbeta med en budget som löper över flera år. I stället handlar det om att vid årets slut göra så många inköp som möjligt för att pengar inte ska gå tillbaka till förvaltningen. Det är inget bra system, säger Eje Larsson.<br>Han säger att det bara finns fördelar med att personal tar över verksamheten.<br>Flerårsbudget<br>&nbsp;? Om vi får ansvar för driften kan vi göra en budget som sträcker sig över flera år. Då skulle vi kunna planera vår verksamhet på ett helt annat sätt än i dag. Vi skulle till exempel kunna spara en del av ett överskott för att efter ett par år göra en speciell satsning som vi anser vara viktig.<br>Han talar också om intraprenad som ett effektivare sätt att driva skolan.<br>Överblick<br>&nbsp;? Om jag vill veta hur vi ligger till ekonomiskt just nu får jag inget svar från skolkontoret. Och det beror på systemet. Det tycker jag är fel. Men om vi skulle få driva skolan själva skulle det bli annorlunda, då skulle vi få en överblick över ekonomin och kunna styra verksamheten på ett bättre sätt än vi kan i dag.<br>Eje Larssons kollega Riitta Kotavuopio-Olsson säger att det finns fler fördelar med intraprenad än ekonomisk effektivitet:<br>&nbsp;? För oss är det viktigt att kunna driva frågor som gäller skolutveckling. Och om vi som arbetar här har ansvar för skolan kan vi själva bestämma hur verksamheten ska drivas och utvecklas. Det är positivt.<br><br>jackie.bortz@kuriren.com<br>0920/375 78<br>Fotnot: Östra skolan har 283 elever och omkring 40 anställda. Omsättningen ligger på cirka 13 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om