Övergångsställen tas bort

Hela 155 övergångsställen bör tas bort i Luleå.
Detta menar kommunen.
? Vi vill höja säkerheten för gående men det här är svårt att förklara, säger -Rune Karlberg, gatukontoret.
Kvar blir 78 övergångsställen varav tio är helt nya.

LULEÅ2006-04-13 06:30
I Luleå finns 223 övergångsställen. Gatukontoret har gjort en inventering av dessa övergångsställen med ambitionen att de ska bli färre.<BR>Kuriren har berättat om förslaget och om den oro det skapat bland synskadade och andra funktionshindrade.<BR> ? Många utgår från att ett övergångsställe är bättre än ingenting. Men ur säkerhetsaspekt så är det inte sant, säger Rune Karlberg.<BR>Nu är förslaget klart i detalj och ute på remiss. Många bostadsområden förlorar en stor del av sina övergångsställen, i vissa fall alla.<BR> ? De som blir kvar blir ombyggda och säkrare. Utgångspunkten är att höja säkerheten för gående och jag tror inte att bilisterna blir särskilt glada över vad vi tänker göra. Men hur förklarar man detta för folk, det är svårt. Bland annat för att kommer känslor med i bilden, säger Karlberg.<BR><BR><STRONG>Falsk trygghet</STRONG><BR>I sin utredning säger gatukontoret att en övergång inte är säker bara för att den är skyltad. Det är snarare så att övergångsställen som inte är kombinerade med fartdämpande hinder är farliga, de invaggar fotgängare i en falsk trygghet. Det kommer alltid att finnas bilförare som inte är uppmärksamma. <BR>De fotgängare som korsar en gata utan övergångsställen är däremot på sin vakt och ser sig för. Att det ibland kan ta tid är något som Karlberg menar folk får leva med.<BR> ? Bilister får också vänta -ibland, säger han.<BR>Utgångspunkten i hans förslag är att övergångsställen som i huvudsak nyttjas av cyklister ska tas bort. Även övergångsställen som är onödiga och omotiverade utifrån placering och trafik ska plockas bort.<BR><BR><STRONG>70 blir kvar</STRONG><BR>Enligt gatukontoret innebär det att de flesta försvinner.<BR> ? Ja, det finns många övergångsställen som man kan fråga sig varför det finns där. Någon har tyckt att man ska markera var folk ska gå över gatan. Men om de ska vara kvar måste man i konsekvensens namn bygga ännu fler, det finns ju många liknande platser som saknar övergångsställe, säger han.<BR>Det saknas en övergripande logik över hur övergångsställen ska placeras i Luleå. Utredningen visar att de förekommer rikligt i vissa områden men inte i andra. De finns vid de flesta skolor men inte vid alla.<BR>Knappt 70 övergångsställen föreslås bli kvar plus att kommunen bygger tio nya. Dessa blir säkrare övergångar som ska utrustas med farthinder. De utgörs i de flesta fall av gupp.<BR> ? Det blir oerhört många gupp i Luleå, säger Rune Karlberg.<BR>Förslaget är nu ute på remiss och listan över dem som ska tycka till är lång: Kommunala handikapprådet och pensionärsrådet, polisen, Vägverket, åkare, buss- och trafikbolag och räddningstjänsten.<BR>I mitten av maj ska svaren vara inne. Sedan ska ett slutgiltigt förslag tas fram.<BR>Gatukontoret beräknar att det tar tre år att genomföra åtgärderna men till 2010 ska det vara klart.
FAKTA / Övergångsställen
I utredningen delas luleås övergångsställen in i sex kategorier:<BR> 1. Cykelpassage ? nyttjas i huvudsak av cyklister. Tas bort, 41 stycken.<BR> 2. Skolpassage ? övergångar i anslutning till skolor. Blir kvar och förbättras, 30 stycken.<BR> 3. Stadsdelscentra ? övergångsställen i anslutning till centrum ute i stadsdelar. Blir kvar och förbättras, sex stycken.<BR> 4. Framkomlighet - övergångar på starkt trafikerade gator. Blir kvar och förbättras, sex stycken.<BR> 5. Citystråk ? övergångar i centrum där gående prioriteras, Blir kvar och förbättras, 26 stycken.<BR> 6. Övriga ? övergångar utan funktion. Tas bort, 114 stycken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om