Patientnämnden 25 år

Dåligt bemötande och nonchalant hantering av olika ärenden. Det är de vanligaste fall som 25-årsjubilerande patientnämnden i Norrbotten har hand om.
? Patienterna vågar säga ifrån på ett helt annat sätt än på min tid, säger Åke Persson som var nämndens förste chef.

LULEÅ2005-11-17 06:30
Hösten 1980 startade Patientnämnden sin verksamhet. Till en början hette den förtroendenämnden.<br>&nbsp;? Dåvarande landstingsrådet Erik Hammarsten sade åt mig att jag skulle bli chef för nämnden. Och man sade inte emot honom, säger Åke Persson som var chef för verksamheten i 15 år.<br>Persson berättar om ett fall som berörde honom extra mycket. Det var en traktorförare i 60-årsåldern som hade svårt att arbeta på grund av ont i ryggen. Hans läkare sade att värken berodde på hans arbete. Men försäkringskassan vägrade ge honom sjukersättning.<br>&nbsp;? Han kom gråtande till mig och bad mig hjälpa honom. Då skrev jag ett överklagande till dåvarande försäkringsnämnden. Och mannen vann och fick ersättning retroaktivt, säger Åke Persson.<br>Han berättade det på en presskonferens på landstingshuset på onsdagen. Då berättade nämndens ordförande Margareta Pohjanen att man förra året tog emot 272 anmälningar från allmänheten. Anmälningarna gäller oftast att personer blivit dåligt bemötta av landstingets eller någon kommuns personal.<br>Bristande rutiner<br>&nbsp;? Vi hade ett fall där en patient fått en remiss men inte hade -kallats till specialist. Efter drygt ett år vände han sig till oss. Då visade det sig att det var en stafettläkare som skrivit remissen och som glömt att skicka iväg den. Då kontaktade vi landstingsstyrelsen och krävde att rutinerna skulle göras om, säger Lennart Hagstedt som sitter med i patientnämndens styrelse.<br>Birgitta Spets på patientnämnden talade om hur nämnden och dess personal kan hjälpa människor på olika sätt. Det handlar bland annat om att få en ursäkt från den landstingsanställde som betett sig på ett dåligt sätt. Ibland ordnar nämnden till och med ett möte med de inblandade.<br>&nbsp;? Om en person råkat riktigt illa ut hjälper vi till med att skriva en anmälan till Ansvarsnämnden, säger Birgitta Spets.<br>Landstingsdirektören Elisabeth Holmgren talar om den betydelse som nämnden har inte bara för patienterna.<br>&nbsp;? I en stor organisation som vår är det oundvikligt att det händer saker som bör rättas till. Och där spelar patientnämnden en viktig roll.<br>Nu har patientnämnden ut-ökat sitt uppdrag ? man tar inte bara emot anmälningar från patienter.<br>&nbsp;? Vi ser till att de som är dömda till psykisk tvångsvård får stödpersoner. Vi har 60 stycken som frivilligt ställer upp för att hjälpa de här människorna, säger Birgitta Spets.<br>Nämnden har också engagerat Luleå tekniska universitet i ett speciellt projekt. Tanken är att forskare ska utreda om kvinnor och män behandlas olika i vården.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om