– Det är fullständigt vansinnigt som de har gjort för det finns inte ett företag som kan tillgodose sina kunder, säger Andreas Selberg som säljer och utför solcellsinstallationer genom sitt företag.
Bakgrunden är att regeringen beslutade om en förordningsändring och samtidigt införde ett ansökningsstopp för solcellsstödet den 7 juli 2020 i stället för 31 december 2020. Pengarna till stödet tog dock slut tidigare under året, den 31 mars. Det gjorde att många som genomfört installationer och betalat det hela i tron att de skulle få stöd nu blev utan.
Då öppnade Skatteverket för en speciallösning så det blev möjligt att i stället söka skattereduktion för det kommande året, 2021, men under förutsättning att själva fakturan och penningtransaktionen gjordes 2021. Den skattereduktionen är dock helt separerad från den skattereduktion för installation av grön teknik som regeringen infört för installationer som görs under 2021.
– Det här betyder att jag ska betala tillbaka alla pengarna, flera hundra tusen kronor till varje kund. Därefter ska jag skriva en ny faktura på summan, minus det kunden ska söka skattereduktion på och det ska kunden betala in på mitt konto, säger Andreas Selberg.
Problemet är enligt Andreas Selberg att han inte kan bryta upp bokslutet och kreditera ett helt räkenskapsår.
– Med de pengarna har jag betalat leverantörer, grossister, underleverantörer, annonsering, lön och annat. Det går inte heller att bryta upp ett bokslut, säger Andreas Selberg.
Dessutom är det inte ett krav att utförarna ska genomföra de transaktioner som ska möjliggöra att kunderna får flytta fakturan från 2020 till 2021 och därmed bli berättigad av skattereduktion för 2021.
– Det här gäller nästan alla mina kunder. Jag vill ju göra allt för mina kunder men jag kan inte betala tillbaka så mycket pengar. De sätter mig i ett omöjligt läge, säger han.
Enligt intresseorganisationen Villaägarna är det ungefär 9 000 fastighetsägare i hela Sverige som nekats stöd, de som sökt mellan den 1 april och den 7 juli i fjol.
– I bästa fall skulle jag kunna betala tillbaka för några stycken men då måste jag göra en rangordning. Det kan jag inte göra, för alla är lika viktiga då de är mina referenskunder, säger Andreas Selberg.